Hej!
Jag behöver hjälp med att hitta det jag tror är ett expansionskärl i plast med nivåvakt och luftningsventil. Se bilden. Jag har frågat min lokala rörbutik, men inte fått någon hjälp.
Har någon en idé var jag kan hitta en sådan online eller i butik?
Tack på förhand!

• Expansionskärl i plast med blå luftningsventil, manometer och nivåvakt inkopplad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Redigerat:
  • Gilla
eje64
  • Laddar…
L
Krilleman krilleman_215 skrev:
Kolla med leverantören/tillverkaren på din värmepump.

Kärlen medföljer ofta vid köp av dessa!

Vad är det för fel på ditt befintliga exp-kärl?
Troligtvis har den en nivåvakt till höger , men den behövs inte , kan kortslutas så inget larm kommer , första gången jag ser en sån , inte ens sen tidigt 70 tal och vad den sitter på för system sägs inte

Krilleman
L Liteavvarje skrev:
Troligtvis har den en nivåvakt till höger , men den behövs inte , kan kortslutas så inget larm kommer , första gången jag ser en sån , inte ens sen tidigt 70 tal och vad den sitter på för system sägs inte
Jag har inte heller sett någon med nivåvakt. Men jag pysslar knappt med värmepumpar på jobbet. Man man har ju sprungit på sin beskärda del endå så att säga.

NIBE Nivåkärl fanns visst lagerlagt hos bla grossisten Dahl.
Kan tex köpas här:
[länk]
Dock utan ingång för nivåvakt.
Värmepumpen

NIBE Nivåkärl fanns visst lagerlagt hos bla grossisten Dahl.
Kan tex köpas här:
[länk]
Dock utan ingång för nivåvakt.
Tack för svaret och länken. Det är inget fel på det befintlig, men jag har även en frikyla anläggning och min tanke är att placera en likadan högst upp på vinden vid konvektorn för att säkra att nivån av brinevätska inte sjunker så att fläkten jobbar utan kylning (dvs bara blåser runt samma varma luft).
Jag vet inte varför, men jag behöver fylla på brinevätska ca en gång per år (in mycket ca 1-2 dl) och tänkte att jag skulle skicka en signal via hemautomationen när den blir låg.

L Liteavvarje skrev:
Den sitter på en IVT, men som du kan se ovan är det inte primärt till värmepumpen till skall användas utan till frikylan som är kopplar till samma borrhål.

Om allting sitter i samma brinekrets kan du kanske flytta kärlet till vinden.

• Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
L
Gör som thomas blekinge föreslår kärlet högst upp , så har du full koll på nivån med larmet
angående att fylla på så kan det vara en liten läcka ,, kolla alla kopplingar som finns , lite svårt om det blir kondens på dom , annars toapapper är utmärkt att använda , syns direkt om väta finns , annars provtrycka ,med ca 2Bar och vänta 1-2 dygn och se om trycket sjunker

L Liteavvarje skrev:
Gör som thomas blekinge föreslår kärlet högst upp , så har du full koll på nivån med larmet
angående att fylla på så kan det vara en liten läcka ,, kolla alla kopplingar som finns , lite svårt om det blir kondens på dom , annars toapapper är utmärkt att använda , syns direkt om väta finns , annars provtrycka ,med ca 2Bar och vänta 1-2 dygn och se om trycket sjunker
Tack för tipset, men jag har redan provtryckt systemet... Jag hade det trycksatt i 5 dagar utan att trycket sjönk, så läckage är det inte.
Skall prova att flytta nivåkärlet till vinden.

L
Hur mycket sjunker trycket , vet inte hur det påverkas av att du använder det till kyla , om det snurrar runt och kyls i hålet , slangarna ökar och minskar i diameter med temperatur och tryck ,

L Liteavvarje skrev:
Hur mycket sjunker trycket , vet inte hur det påverkas av att du använder det till kyla , om det snurrar runt och kyls i hålet , slangarna ökar och minskar i diameter med temperatur och tryck ,
Jag har ingen exakt uppgift, men skulle gissa på att jag i snitt fyllt på ca 2 dl varje år de senaste 5-6 åren.

L
Det är inte omöjligt att du har en liten läcka i alla fall , spriten gör att vattnet får mindre
ytmotstånd , och spriten går igenom där det inte är gastätt , Ex. klämring , lin ,KB-pumpen har o-ringar och om det är svetsning av slangar , det behövs inte mycket till hål för det , röris hemma hade svetsade 90 vinklar till borrhålet , trycket sjönk , han begrep inte vad som hände , kom på att det var en svetsning som var något med , han svetsa om och nu tätt , men vet inte om det behöver lukta sprit , lukten kan späs ut , prova att använda näsan

L Liteavvarje skrev:
Det är inte omöjligt att du har en liten läcka i alla fall , spriten gör att vattnet får mindre
ytmotstånd , och spriten går igenom där det inte är gastätt , Ex. klämring , lin ,KB-pumpen har o-ringar och om det är svetsning av slangar , det behövs inte mycket till hål för det , röris hemma hade svetsade 90 vinklar till borrhålet , trycket sjönk , han begrep inte vad som hände , kom på att det var en svetsning som var något med , han svetsa om och nu tätt , men vet inte om det behöver lukta sprit , lukten kan späs ut , prova att använda näsan
Ok, men jag vet inte om jag "orkar" att försöka att hitta läckaget. Jag har en 10 liters dunk med brinevätska (koncentrerad) som kommer att räcka längre än jag kommer att leva med nuvarande läckage. Är det några miljöaspekter eller liknande som gör att jag borde tänka om?

L
Det är nog ingen fara med att det går ut så lite , ( du får leva med det ) en sak till bara för framtiden , är VP kopplad med slangar 4 st och är av äldre modell , så kan dom vara spruckna
och stela , där kan det finnas någon form av microläcka

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.