Min fräs har stödhjul och jag sågar med lägsta grad med motsatsriktning av pilen, lugnt och fint. Ändå blir kanten inte rak, vad gör jag för fel?
Testade ändra hastighet och såga mot andra håll, blev värre.
Testade ändra hastighet och såga mot andra håll, blev värre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har ni tips på hur jag kan få raka linjer? Jag köpte notfräs med stödhjul i hopp om det, men nu rök ju den möjligheten. Styrskenan som medföljer med maskinen (markerat rött) är jätte svår att använda, för jag måste hålla maskinen sidoled och den glider liksom ifrån mig vilket ger inget fint slutresultat. Funderar på köpa denna styrskena men vet inte om de går? Den ser snygg ut i alla fall, passar min kollektion hehe.
https://www.bauhaus.se/styrskena-wo...5pqy-aEy-elBwtVnTYfHACHdrJ8AXyNhoC_xMQAvD_BwE
Logga in
Skapa konto
https://www.bauhaus.se/styrskena-wo...5pqy-aEy-elBwtVnTYfHACHdrJ8AXyNhoC_xMQAvD_BwE
Kan du byta spånskivan mot en i MDF kommer det fungera som du tänkt dig, nu vet jag inte vad det är du bygger, men MDF är lättare att måla osv också.
Jag tror inte den skenen är en prisvärd lösning för dig. Valfri rak sak som du sätter fast med tvingar och sen kör fräsens bas mot kommer funka finfint. Dock inte med frässtålet du har, utan du behöver ett utan kullagrer (stödhjul).
Du ska dra fräsen mot riktningen den snurrar i, annars kan den hoppa vilket i bästa fall ger dåligt resultat och i sämsta fall gör att du fräser i dig själv/golvet/...
Jag tror inte den skenen är en prisvärd lösning för dig. Valfri rak sak som du sätter fast med tvingar och sen kör fräsens bas mot kommer funka finfint. Dock inte med frässtålet du har, utan du behöver ett utan kullagrer (stödhjul).
Du ska dra fräsen mot riktningen den snurrar i, annars kan den hoppa vilket i bästa fall ger dåligt resultat och i sämsta fall gör att du fräser i dig själv/golvet/...
Tack Svante! Jag gör som du säger har en skiva som jag kan använda som stöd och vanlig notfräs. Av nyfikenhet varför är vanlig notfräs bättre i detta fall, låt säga jag ställer in skenan så att stödhjulet nästan inte nuddar kanten? Är det inte bättre att ha den då ifall något går fel och maskinen drar iväg så sätter stödhjulet stopp? Speciellt när jag kommer till hörnen.S Svante Svenson skrev:Kan du byta spånskivan mot en i MDF kommer det fungera som du tänkt dig, nu vet jag inte vad det är du bygger, men MDF är lättare att måla osv också.
Så om pilen pekar åt vänster så drar jag mot höger och maskinen ska kolla på mig.
Det där borde faktiskt inte vara något problem att få till någorlunda. Se till så att du motfräser, det vill säga maskinen vill "vandra" mot dig, och inte ifrån dig. Tvinga fast någon form av rätskiva/linjal på skiva som du kan stöda fräsen emot, och fräs i ett par omgångar (ska du fräsa 10mm fals så ta t.ex. 3+3+4 i djup i tre omgångar) så blir det ännu lättare att hantera om man inte är van med fräsen. Det fixar du!
(Problemet med den lagrade fräsen är att anliggningsytan på lagret är så liten att den grova och ojämna ytan i snittet på spånskivan återspeglar sig i din fräsning)
Du kan givetvis använda det lagrade stålet, men förlita dig inte på lagret utan se till att du har en annan linjal/skena/skiva fasttvingad som "riktigt" stöd. Då är det inte heller någon risk att det springer iväg vid hörnen (se till så din "rätskiva" är lite längre än skivan du fräser).
(Problemet med den lagrade fräsen är att anliggningsytan på lagret är så liten att den grova och ojämna ytan i snittet på spånskivan återspeglar sig i din fräsning)
Du kan givetvis använda det lagrade stålet, men förlita dig inte på lagret utan se till att du har en annan linjal/skena/skiva fasttvingad som "riktigt" stöd. Då är det inte heller någon risk att det springer iväg vid hörnen (se till så din "rätskiva" är lite längre än skivan du fräser).
Jag tänker främst att du vill ha antingen anhåll eller kullager, så slipper du hålla reda på båda.Merin skrev:Tack Svante! Jag gör som du säger har en skiva som jag kan använda som stöd och vanlig notfräs. Av nyfikenhet varför är vanlig notfräs bättre i detta fall, låt säga jag ställer in skenan så att stödhjulet nästan inte nuddar kanten? Är det inte bättre att ha den då ifall något går fel och maskinen drar iväg så sätter stödhjulet stopp? Speciellt när jag kommer till hörnen.
Så om pilen pekar åt vänster så drar jag mot höger och maskinen ska kolla på mig.
Inte riktig kollpå vad du menar med pilen, men @mrVoodoo s beskrivning var väl rätt bra och tydlig?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Duger med en rak bräda också.
Protte
Protte