KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jaså, varför vill de inte gå hem igen tro :thinking:
Lagom kaxigt? Det handlar inte så mycket om vad katten vill, det handlar mer om att folk har svårt vad som är ditt och mitt. Troligen också den största anledningen till varför man ser väldigt få raskatter ute i det fria, har personligen aldrig sett en Ragdoll men jag antar att det finns undantag.

S snowjim skrev:
Lagom kaxigt? Det handlar inte så mycket om vad katten vill
Ja, jag kanske upplevs som "kaxig" av somliga.
Men om man har husdjur, som inte kommer hem när det är sovdags för dem, så skulle jag fundera över anledningen.
Ett husdjur som inte trivs i det anvisade hemmet kan väl knappast må så bra?

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men om man har husdjur, som inte kommer hem när det är sovdags för dem, så skulle jag fundera över anledningen.
Ett husdjur som inte trivs i det anvisade hemmet kan väl knappast må så bra?
Läste du inte resten av Snowjims 2,5 rader långa inlägg? Det handlar inte om att katterna inte vill gå hem utan om att katter stjäls.

Testa den här!

Framförallt handlar det, när det gäller katter som ser hyfsat vanliga ut om att innekatter faktiskt går vilse ute. Men maskade katter som ragdoll som TS tydligen har stjäls om de går ute, även om de inte är raskatter. Sedan beror det ju även på var man bor. Vi har många kattrevir mellan huset och vältrafikerad gata, och nära till säker skog (en udde i Vänern), så här är det inget problem att ha utekatt. Men när vi bodde i höghus på 8:e våningen var det rätt självklart att ha innekatt, de är sååå usla på att trycka på rätt hissknapp.

Kattlådeproblem kan ta tid att komma till rätta med, hoppas det ordnar sig.

• Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Sorry fortsätter ot. Vem stjäl raskatter? De är väl chippade och man vill väl ha stamtavla... Funderar nämligen på en sibirisk, då jag är lite allergisk, men vi tänkte nog ha som utekatt... Är det vanskligt?

J JohanLun skrev:
Sorry fortsätter ot. Vem stjäl raskatter? De är väl chippade och man vill väl ha stamtavla... Funderar nämligen på en sibirisk, då jag är lite allergisk, men vi tänkte nog ha som utekatt... Är det vanskligt?
Skulle säga att övervägande raskatter köpts inte för stamtavla, avling eller utställning. Man köper dem för att man fastat för beteende och utseende.

Fina katter har större risk att bli stulna sen finns det såklart en hel drös omständigheter som avgör om det verkligen sker. Men man kan väl ana att det finns anledning till varför man ser extremt få raskatter ut i det fria.

J JohanLun skrev:

Kör på bara!

Är själv allergisk mot katter... men frugan ville ha katt och jag ville inte ha, så vi kompromissande och skaffade en sibir :)

Blev helt såld och jag tålde henne efter ett par veckor. På mitt inflytande så blev det en till lite senare.

Våra är både inne och ute. Dom bestämmer själva!

• Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
S snowjim skrev:
Fina katter har större risk att bli stulna
Har du någon källa till att det verkligen skulle vara ett reellt problem att katter stjäls. Jag har då aldrig ens tänkt tanken eller hört talas om det.

Inte heller jag har hört talas om någon stulen katt. Vi har norsk skogkatt som går ute. Problemet är främst att de kan slåss med andra katter eller bli påkörda.

Har inte direkt intresse i att försvara min tes men det är uppfödarna som sagt det.

Det är egentligen inte så ovanligt med finare raskatter så en enkel fråga är ju, hur många Angora, ragdoll, Bengal, Don Sphynx, Devon rex, Perser m.fl har ni sett ute i det fria? Jag har sett ganska så exakt 0, möjligen 1 men misstänker att det var en blandras. Däremot ser jag bondkatter ute så gott som dagligen men visst de är ju också kraftigt överrepresenterade, finns nog en hel del bondkatter som är innekatter med av andra skäl.

Oavsett, vi har nu fyllt låda med Ever Clean och katterna har godkänt. Det verkar sluta in avföring bra, med pellet luktade det ganska mycket direkt. Problemet är dock att de drar runt gruset i hela huset. Vi hade egentligen liknande problem med Vitakraft Compact, dock inte i den omfattningen, Vitakraft var ju klart grövre korn.

Är katten fuktig under trampdynan så blir det vita spår på golvet.

Fördelen med pellets är :
- Billigt (går åt förvånansvärt lite pellets)
- Naturligt
- Drar inte runt grus\spån i hela huset
- Spola ner avföringen direkt i toaletten

Nackdelarna är
- Lådan måste bytas helt var 3de dag, hålls inte detta så ökar risken för att en av katterna väljer alternativ plats.
- Avföring luktar ganska starkt direkt(vilket medför att vi spolar ner det så snart som möjligt)
- När man lyfter undre locket vid rengöring så luktar det ganska starkt med urin.

Vi klär alltid in nedre delen av lådan i en soppåse vilket gör det avsevärt enklare att byta men det är ändå lite jobb. Man måste ju rengöra delarna med sopa eller liknande.

Redigerat:
BiFuel BiFuel skrev:
Inte heller jag har hört talas om någon stulen katt. Vi har norsk skogkatt som går ute. Problemet är främst att de kan slåss med andra katter eller bli påkörda.
Eller så tar räven katten (i alla fall om den är småvuxen). Har katten halsband kan den fastna på olämpliga ställen, har den inte halsband eller ett som lätt släpper om den fastnar kan den råka ut för skyddsjägaren.
Det finns många anledningar till varför man inte vill låta ens katt ströva fritt ute.

Jo, men skulle det vara stölder är kanske risken större med en raskatt... Men vad gäller de andra riskerna så torde kattens dokumenterade stamtavla inte påverka olycksrisken (om det inte är en väldigt speciell ras som helt enkelt klarar sig sämre).

Mina föräldrar hade sin norska skogskatt ute, de ser ju ungefär ut som en sibir eller på lite håll som de andra nämnda "luddiga" katterna. Har aldrig reflekterat att det skulle finnas en risk.

Men för 10 år sen så pratade man inte om att barn kunde bli snodda, men det har man ju förstått är en realitet i vissa andra länder.

Jag skulle bli lika ledsen om en bondkatt blev överkörd som om en raskatt blev överkörd. När katten väl är betald (om det är 100kr eller 15.000kr) är det inte pengarna som gör man blir ledsen om katten råkar illa ut...

Att vi funderar på en sibir är att jag är allergisk, annars skulle en bondkatt funka lika bra...

J JohanLun skrev:
En sibirisk katt behöver du inte vara särskilt orolig för, de ser i vanligt folks ögon ut som långhåriga bondkatter.

S snowjim skrev:
Oavsett, vi har nu fyllt låda med Ever Clean och katterna har godkänt. Det verkar sluta in avföring bra, med pellet luktade det ganska mycket direkt. Problemet är dock att de drar runt gruset i hela huset.
Lägg en dörrmatta eller liten badrumsmatta med gummibaksida framför lådan så fångar den upp gruset bra.

Den här dörrmattan för 5 kr funkar bra:
https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80186688/

Den här badrumsmattan för 10 kr är också bra:
https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30358309/

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.