472 läst · 10 svar
472 läst
10 svar
Hur får man bort tjäran i pannan?
Eftersom det är en så varm vinter går inte pannan så mycket som den behöver. Jag har glödhållningen på noll. Pannan stannade i dag igen. Jag kände den bekanta lukten av tjära. Tyvärr var det mycket tjära. Jag fick bort asklådan med hjälp av kofot. När jag skulle ta bort locket till tuberna och kolla rökgasfläkten satt den fast. Jag har bänt försiktigt med kobenet, men det är omöjligt att få bort den. Är det bättre att vänta tills i morgon när tjäran inte är så seg och klibbig? Finns det något jag kan spreja som gör att det släpper?
Går det sen att använda den här, lite smulad kanske i brännaren för att få bort en del?
https://www.clasohlson.com/se/Skorstensrens-skorstensrengoring,-1,2-kg/p/31-6797
Tacksam för alla råd!
Går det sen att använda den här, lite smulad kanske i brännaren för att få bort en del?
https://www.clasohlson.com/se/Skorstensrens-skorstensrengoring,-1,2-kg/p/31-6797
Tacksam för alla råd!
När det fungerade var lågan orange. Jag tror problemet är att det är för varm vinter. Det har varit en period med 6-8 plusgrader och huset är välisolerat. Den gör mest lite varmvatten och sen pyr det ett tag. Glödhållningen är på noll. Jag hade ingen tanke på att stänga av pelletsen och köra på elpatronen. Tyvärr.H Håbbe01 skrev:
Det här har hänt en gång förut, när jag missade att stänga av glödhållningen. Så nu kör jag alltid utan. Annars har det funkat perfekt, hela tiden. Jag har inte ändrat några inställningar på mängden bränsle eller liknande.
När jag drog ut brännaren var koppen överfylld och i asklådan rann det tjära.
Jag är helt säker på att rökgasfläkten är igen-kloggad, men jag kommer inte in där. Jag får inte bort luckan. Jag har bänt lite med koben, men den vill inte. Den verkar sitta fast i mittenstången till automatiska sotningen. Nu har jag sprejat lite med 5-56, vad kan annars lösa upp tjäran så jag får bort luckan?
Lika löser lika.P Pelletsnybörjaren skrev:När det fungerade var lågan orange. Jag tror problemet är att det är för varm vinter. Det har varit en period med 6-8 plusgrader och huset är välisolerat. Den gör mest lite varmvatten och sen pyr det ett tag. Glödhållningen är på noll. Jag hade ingen tanke på att stänga av pelletsen och köra på elpatronen. Tyvärr.
Det här har hänt en gång förut, när jag missade att stänga av glödhållningen. Så nu kör jag alltid utan. Annars har det funkat perfekt, hela tiden. Jag har inte ändrat några inställningar på mängden bränsle eller liknande.
När jag drog ut brännaren var koppen överfylld och i asklådan rann det tjära.
Jag är helt säker på att rökgasfläkten är igen-kloggad, men jag kommer inte in där. Jag får inte bort luckan. Jag har bänt lite med koben, men den vill inte. Den verkar sitta fast i mittenstången till automatiska sotningen. Nu har jag sprejat lite med 5-56, vad kan annars lösa upp tjäran så jag får bort luckan?
Bensin och nafta bör lösa tjäran rätt fint. Diesel gör det säkert också men jag har själv aldrig prövat.
Kallavfettning är nafta med lipider så att det blir vattenlösligt. Kanske mindre optimalt i en pelletspanna.
Jag har lagt på i omgångar och knackat lite på den. Satte på en mutter också och knackade på med hammaren. Har bänt lite med kobenet också. Det kanske tar lite tid. Om jag bara får bort den, så jag kan få lite rent. Nu är det ju kallt så det vore ju bra att köra igång den då, så den kan gå för fullt.
Nej, det händer ingenting. Jag har provat med lacknafta, bensin, bräkleen, label off som tar bort klistriga etiketter. Diskmedel och WD 40. Stången är väl härdad så det går väl inte att såga bort den.P Pelletsnybörjaren skrev:Jag har lagt på i omgångar och knackat lite på den. Satte på en mutter också och knackade på med hammaren. Har bänt lite med kobenet också. Det kanske tar lite tid. Om jag bara får bort den, så jag kan få lite rent. Nu är det ju kallt så det vore ju bra att köra igång den då, så den kan gå för fullt.
Jag har slut på ideer just nu.
Produkter som diskuteras: "WD 40"
WD-40
WD-40 Multispray, ursprungligen utvecklad för att stöta bort fukt från rymdraketers komponenter, har sedan dess blivit känt som ett mångsidigt spray med en rad användningsområden. WD-40 Multispray är världens mest populära produkt i sitt
Läs mer
Diesel används nör man gör rent asfaltsutrustning, så det borde funka. Eller nuförtiden är det ngt miljövänligt som fungerar sämre.
Annars är väl värme det givna här? Antingen typ gasol, gassvets eller varmluftspistol.
Annars är väl värme det givna här? Antingen typ gasol, gassvets eller varmluftspistol.
Det är ett ytterst lite utrymme att komma åt stången, jag vet inte om det verkligen rinner vidare genom locket på den. Någonstans måste det ta vägen. Jag har diesel till traktorn, ska prova det i morgon. Det går inte ens att lyfta locket så mycket att det går att vrida det lite. Nu sitter det lite uppressat med ett koben.B BSOD skrev:
Varmluftspistol med ett bra munstycke kan kanske funka. Ska prova det också i morgon.
Har du ingen elpatron i pannan så du kan få hela pannan varm. Går inte lösningsmedel så är värme enda möjligheten.
Nu fick jag äntligen bort luckan. En kompis hjälpte mig, han är lite mer hårdhänt och tar i mer. Nu ska jag ta bort tjäran vid rökgasfläkten och göra rent brännaren, så ska det förhoppningsvis funka igen. Det är inte så mycket tjära som jag befarade, det har varit värre förut. Det såg ganska bra ut.
Jag har haft lite mejl-byte med installatören, så några värden ska justeras, så han får gå lite hårdare. Han trodde att det berodde på den långa period med varmt väder, som varit. Den tjäran som är i pannan kommer brännas bort, den här gången också. Pannan verkar vara lite finkänslig.
Tack för alla bra tips!
Jag har haft lite mejl-byte med installatören, så några värden ska justeras, så han får gå lite hårdare. Han trodde att det berodde på den långa period med varmt väder, som varit. Den tjäran som är i pannan kommer brännas bort, den här gången också. Pannan verkar vara lite finkänslig.
Tack för alla bra tips!
Produkter som diskuteras i tråden