Jag har en gammal teak-innerdörr, som jag skulle vilja få loss handtaget på, men sprinten sitter som berget. Någon har varit på den före mig också, så delen som sticker upp är ganska nött. Har någon möjligen något genialiskt tips jag inte tänkt på?

Saker som provats hittills:
- Lirkande, vridande, dragande med tång (rör sig inte ur fläcken)
- Hamrande på spik respektive mejsel underifrån (rubbas inte en mm)
- Hammarborr respektive borr underifrån (fortfarande intakt)
- Diverse kombinationer av att trycka ner handtag, vicka med tång, se om något verkar ändras (det gör det inte)

Det känns som om det enda som återstår är sprängmedel. Hjälp mig!

• Närbild på en gammal teakdörr med ett fastsittande, nött dörrhandtag och en svår borttagbar sprint.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett fastkilat teakdörrhandtag med nött sprint som behöver lossas.
    Skapa konto
  • Närbild av en gammal fastsittande teak-innerdörrhandtag med synbar slitage och en nött sprint.
    Skapa konto
Ibland så sitter dom hårt och ofta hjälper det med mer våld och slå ur den med ett drivdorn underifrån.
Ibland tvingas man borra ur stiftet (låsstift 145) då det finns en gräns för hur hårt man vill slå.
Om det sitter riktigt hårt så kan det vara så att även trycket sitter fast efter att man lossat stiftet och det kan sluta med att man även tvingas borra ur fyrkantspinnen (tryckespinnen).
Det kan sitta ordentligt i äldre dörrar och det ser ut som om dörren utsatts för fukt och då kan det ha rostat/ärgat ihop.

• Gilla
gavagai
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Ibland så sitter dom hårt och ofta hjälper det med mer våld och slå ur den med ett drivdorn underifrån.
Ibland tvingas man borra ur stiftet (låsstift 145) då det finns en gräns för hur hårt man vill slå.
Om det sitter riktigt hårt så kan det vara så att även trycket sitter fast efter att man lossat stiftet och det kan sluta med att man även tvingas borra ur fyrkantspinnen (tryckespinnen).
Det kan sitta ordentligt i äldre dörrar och det ser ut som om dörren utsatts för fukt och då kan det ha rostat/ärgat ihop.
1 123abc skrev:
Ja, precis de sakerna har jag nu också slutit mig till. Jag ska skaffa drivdorn imorgon, och tänker att om inte det funkar så blir det väl borr, men det måste nog vara bra borr då för att ta sig igenom den där.

G gavagai skrev:
Ja, precis de sakerna har jag nu också slutit mig till. Jag ska skaffa drivdorn imorgon, och tänker att om inte det funkar så blir det väl borr, men det måste nog vara bra borr då för att ta sig igenom den där.
3mm stålborr (låsstift 145 är 3mm) om handtagen ska kunna återanvändas.
Borra underifrån så får du styrning och ta det lugnt så borren inte brister.

• Gilla
gavagai
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.