Fick en Strands s68 där motorn har gett upp. Har plockat isär den så jag fått ur rotorn o så, men hur får jag ur lindningen? Sitter två insexskruvar på var sida om huset, har dom med saken att göra, dom ser för övrigt ganska misshandlade ut.

P Panhead65 skrev:
Fick en Strands s68 där motorn har gett upp. Har plockat isär den så jag fått ur rotorn o så, men hur får jag ur lindningen? Sitter två insexskruvar på var sida om huset, har dom med saken att göra, dom ser för övrigt ganska misshandlade ut.
Jag har aldrig skruvat med just den modellen men vanligen är statorpaketet inpressat i stommen. Man kan till exempel pressa ut det med en hydraulpress eller dra ut det med någon kraftig bult i något hemjjort dragverktyg. Det finns ofta en eller flera stoppskruvar som klämmer fast statorpaketet ytterligare så det inte skall kunna lossna. Ibland finns det någon annan fastsättning.

Måste du ha loss statorn för att komma åt att linda om den? Om du kommer åt båda ändorna kan det gå att linda om på plats. Fast det blir skitigt och hett när man bränner bort hartsen så maskinen mår säkert bättre om du får loss statorn.
Du bränner bort hartsen ur lindningarna med blåslampa och så lindar du av och räknar varven på härvorna och ritar ett schema på hur allting är hopkopplat och i vilka spår härvorna ligger. Numrera spåren på något vis. Jag skulle gissa att motorn är Dahlanderkopplad så det är många trådändor att hålla reda på och härvorna är inte ihopkopplade på vanligt vis.
Mät omkretsen på härvorna och svarva en lämplig rulle av trä att linda kring. Vik in isoleringspapper i spåren och sätt dit härvorna i rätt ordning i rätt spår. Packa in dem i spåren med en träpinne. Såga till tunna ribbor av björk som du trär in i spåren så härvorna ligger kvar. Lägg isoleringspapper mellan härvorna i ändorna och bind ihop med bomullsgarn "fiskargarn". Koppla ihop allting rätt och trä isoleringsstrupor på de trådarna som har haft sådana. Hartsa på nytt. Provkör. Om den brinner på nytt har du gjort något misstag så då får du börja om.

• Gilla
Jormen
  • Laddar…
På Arboga är det små skruvar att lossa först..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.