Hej på er,

Får lite panik på vår droppande tvågrepps-köksblandare. Köpte nya spindlar/överstycken för att byta. Bytte kallvatten-överstycket utan problem, (visst, den satt hårt men det gick ju med våld). När jag skulle byta varmvatten-överstycket så var det helt jävla omöjligt.

Jag har provat med olika nycklar, har testat att hålla emot själva blandaren med skiftnyckel och har provat att smörja/olja muttern/gängorna. Men den sitter tokfast, dessutom är den tillverkad i något mjukt material (mässing antar jag?) så den deformeras lite varje gång jag försöker lossa den.

Nu är det ganska nära att ta hit röris för att fixa det, men tänkte kolla om någon har några husmorstips eller idéer först? Känns lite ovärt att pröjsa för en röris för att jag inte kan lossa en mutter...

Tacksam för hjälp!
 
  • Kökets vattenkran närbild: saknar handtag, kalkavlagringar, droppar på rostfritt stål, vit vägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kromad vattenkran, delvis demonterad, reflektioner, vita kakelplattor i bakgrunden, på en träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En bild på en demonterad kranmekanism mot vit träbakgrund och silverfärgad yta i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En lång sexkantshylsa och spärrskaft greppar nog bättre.
 
Tack för snabbt svar Stefan! Ska köpa en lång hylsa och testa!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.