Elkabel ansluten till en lampterminal med synlig kondensator och kabelklämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en kondensator och kabelfästen i en skrivbordslampa.
Skapa konto
Närbild av en skrivbordslampas anslutningar med synliga kablar och kondensator.
Skapa konto
Ska lossa en lampsladd på en skrivbordslampa men fattar inte hur jag får ut kablarna som kommer in på baksidan där kondensatorn sitter.

Kablarna på andra sidan lossnar ju när jag trycker ned klämmorna.

Åsa Lund
Går det att trycka ner nånting i det runda hålet?

Om du menar de tre runda hålen på hitsidan av skruvarna så nej, inne där skymtar man ett "rör" av metall.
Jag är rädd för att det bara går att trycka in kabel en gång och att den fastnar i hullingar.

Tryck på plastflärparna precis där det är tryckt L, N och jord.

• Haha
pacman42
  • Laddar…
Glömde du att läsa första inlägget?

Lossa den där vita plastbiten från metallblecket. Det finns kanske någonting på undersidan som låser trådarna.

useless useless skrev:
Glömde du att läsa första inlägget?

Hoppsan:oops:

Jag tror snarare på att trycka in nåt i hålen som är precis ovanför hålen där sladdarna går in. Syns bäst på sista bilden, vita "rör" som sticker ut.

Men det kan också vara nån form av "engångsplint" där det helt enkelt inte går att lossa den sidan (den är typ "crimpad").

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Västeuropen Västeuropen skrev:
Jag är rädd för att det bara går att trycka in kabel en gång och att den fastnar i hullingar
jag tror att TS har rätt -- att plinten inte är byggd för att kunna lossa vad som ansluts på "den fasta sidan"

de tre hålen på ovansidan (vid skruvarna) är gissningvis testpunkter för att kontrollmäta anläggningen

Om man "vickar" på trådarna som man gör då man lossar trådar från en Wago så är det inga problem.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Annars så kan man använda sidavbitare. Det brukar lösa problem av detta slaget. ;)

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.