Jag gjorde nyss en miss och tog bort fel klämringskoppling, och nu står jag där med tvättad hals..

Jag har en 15mm Ballofic ventil med förminskning till 10mm. I förminskningen hade jag satt in blandarens varmvatten och skruvat åt. Nu när jag lossade på detta, och här tänkte jag helt fel, så satt delar av förminskningen kvar på Soft Pex:s insticksgrej. Blandaren är en Gustavsberg Nordic med Soft Pex.

Vad har jag gjort nu??? Har jag förstört blandaren eller hur får jag loss förminskningen från "insticksgrejen" på Soft Pex och kan använda den igen? Vet man inte vad man gör, ska man inte göra något. Fick hjärnsläpp och tog loss fel geej.

Se bilder på del av förminskningen som sitter fast på "insticksgrejen" och en förminskning i orginal. (De förkromade delarna)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Krilleman
Jag förstår inte problemet? Det är väl bara dra åt 15mm kopplingen på blandarens slang! Muttern sitter kvar ovanför och den andra delen till förminskningen sitter kvar i kopplingen.

??
 
Vet inte om jag missförstått. Jag kommer inte riktigt ihåg hur Soft Pex avslutningen såg ut innan, men jag vill minnas att halva 10mm förminskningen inte satt där. Nu sitter den där, stenhårt..
 
Krilleman
Ja, precis som den ska. Förminskningen ska delas när man drar kopplingen. Den undre delen sitter kvar i kopplingen!
 
Har funderat en vända till.. Det är alltså helt normalt att halva förminskningen sitter där den sitter och till Ballofix-ventilen "återanvänder" jag den andra halvan av förminskningen??

EDIT; Du svarade strax innan jag hunnit posta. Men då verkar jag vara med på banan igen..? :)
 
Krilleman
Absolut, stoppa in änden i kopplingen igen och dra åt. Kolla bara så den undre halvan av förminskningen ligger kvar där.
 
  • Gilla
Mogg
  • Laddar…
Yes! Tack! Hoppas mitt hjärnsläpp är över för ikväll. Är trots allt nykter :D
 
Krilleman
Mogg skrev:
Är trots allt nykter :D
Men det går ju att lösa! :beer:
 
Måste tyvärr avstå.. Ska upp 04:20 :(
 
R
du kan värma röret med hjälp av en tändare, ca 7-10cm innan förminskning. Röret blir störe av värme medens förminskningen bibehåller sin dim
 
Krilleman
Ribons skrev:
du kan värma röret med hjälp av en tändare, ca 7-10cm innan förminskning. Röret blir störe av värme medens förminskningen bibehåller sin dim
Då sitter ju förminskningen ännu hårdare. Och värma PEX med öppen låga är inte att rekommendera!
 
R
hårtork eller värmepistol, pexen går tillbaka den har kallnat
 
Krilleman
Men förminskningen sitter ju på ett mässingsrör! Jag vet inte riktigt vad du tillför?

TS tankevurpa är ju löst. :)
 
  • Gilla
faf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.