Hej! Jag kommer inte vidare med att öppna till vattentanken. Jag skulle behöva kolla om jag kan fixa då det står och rinner. Jag har fått loss knapparna men sedan sitter det som en kopp i. Det finns ingen skruv eller så. Är totalt okunnig inom detta men önskar försöka(utan att göra det värra förhoppningsvis) innan jag kallar på proffs.Hoppas någon har lite tips.

En bild säger mer än tusen ord

• Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
T T C skrev:
Hej! Jag kommer inte vidare med att öppna till vattentanken. Jag skulle behöva kolla om jag kan fixa då det står och rinner. Jag har fått loss knapparna men sedan sitter det som en kopp i. Det finns ingen skruv eller så. Är totalt okunnig inom detta men önskar försöka(utan att göra det värra förhoppningsvis) innan jag kallar på proffs.Hoppas någon har lite tips.
Välkommen till forumet.

Det underlättar om du anger vilken märke/modell du har och bilder brukar vara bra.

Nu blir frågan lite väl öppen för att kunna besvaras.

• Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
Välkommen till forumet.

Vilken modell är det på toaletten?

Bilder brukar underlätta

Edit:
Trea på bollen, alla typ samtidigt.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Närbild av ett metalliskt avlopp med missfärgningar och gröna kalkavlagringar runt kanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första gången jag gör ett inlägg. Hoppas bilden syns nu(ber om ursäkt om det kommer ett dussin samma bilder🙈).

Den bilden säger typ ingenting.

En gissning är att hela den kromade delen ska skruvas.

Ett tips är att kolla tillverkarens hemsida, där brukar det finnas sprängskisser, mm.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Välkommen till forumet.

Det underlättar om du anger vilken märke/modell du har och bilder brukar vara bra.

Nu blir frågan lite väl öppen för att kunna besvaras.
Vet ej märke. Hittar inget tyvärr. Försökt lagt till bild.

Bild på hela toaletten underlättar.
Står det inget (text/bild) på spolknappen?

Demmpa Demmpa skrev:
Bild på hela toaletten underlättar.
Står det inget (text/bild) på spolknappen?
Närbild av en metallisk vridomkopplare eller spärrknopp monterad på en yta, med åldrad färg och smuts runt kanterna.
Skapa konto

T T C skrev:
[bild]
T T C skrev:
[bild]
Vit toalettstol med en klassisk design mot en grå vägg.
Skapa konto

Det sitter ju en plastflärp som ser ut att ha en klack över plåten. Det är inte bara att den skall snäppas bort?

Inget svar på tillverkare/modell, däremot hintar om hur knappen kan sitta fast.

Gjorde bildsökning på spolknappen, det gav massor med träffar på runda spolknapper, två/tre var lik din, dels en tråd här på forumet, där en skriver att det eventuellt är Svedbergs, en annan träff är till Amazon,
"SIAMP Skipper 45 toalett tryckknapp dubbel spolning passar vissa Jacuzzi Twyford Vitra" https://amzn.eu/d/31QaCDx

Sökning på "spolknapp Svedberg" gav bl.a. följande träff,
https://www.vvsobadrum.se/reservdel...erbergs/hafawesterbergs-spolknapp-kioto-ocean

• Gilla
T C
  • Laddar…
Om det inte finns något synligt varumärke, så skulle jag gissa att detta är ngn "no name brand" som ofta finns till lågt pris på byggmarknader. Kan vara svårt att få tag på reservdelar.

• Gilla
T C
  • Laddar…
Vrid moturs på grejorna eller försök sprätta loss metallringen med en skruvmejsel i kanten på ringen. Inga garantier för att det funkar.

• Gilla
T C
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.