Hej,

har ett 2.60x 30 dubbel radiator element som inte verkar vilja komma igång. Det är varmt första 3dm. Därefter resterande 2,3m kallt. Termostater alltid fullt öppen då jag har bergvärme. Tyvärr läcker det från piggen ordentligt så vågar inte ta bort termostaten...men i vilket fall så får den ju värme. Detta är längst bort i slingan, verkar komma ett surt från det då surret slutar när jag stänger termostaten. Så lite proffs hjälp att få igång det uppskattas.
Radiator med öppen termostat vid fönster, läckage vid knopp, handduk under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Y
Gissar att du har dragit i piggen med tång och att den lossnade ;)
- man ska helst aldrig dra med tång, hellre hårdbanka med hammaren isf.

När pigg läcker, så titta längst ner på rören, där finns ett koppel. Lossa täcklockmuttern. Skruva in insexskruven som är inuti. Nu har du stängt av radiatorn och får antingen våga byta termostatventilen själv eller ta in en firma som gör det.

(är du dumsnål så får du chansa, stäng rören därnere. lossa termostaten. knacka på piggen med hammare tills den rör sig fritt, för det är troligen den som krävat fast i stängt läge under sommaren, när den rör sig fritt så du kan trycka in den och att den åker ut av sig själv när du släpper, så på med termostat, öppna insexskruven därnere.)

Den där termostaten är lömsk och innehåller vatten, helst byter man ventil när man får problem med den typen. Du kan försöka att öppna termostaten helt och knacka på ventilen med en gummihammare, för att få stiftet att lossna.
MMA har utbytessatser för den ventilen, NIA eller RNT beroende på om du har 1- eller 2-rörssystem.

M -MaH- skrev:
Den där termostaten är lömsk och innehåller vatten, helst byter man ventil när man får problem med den typen. Du kan försöka att öppna termostaten helt och knacka på ventilen med en gummihammare, för att få stiftet att lossna.
MMA har utbytessatser för den ventilen, NIA eller RNT beroende på om du har 1- eller 2-rörssystem.
fast tror stiftet är helt löst..har en likadant element i källare. Det läcker Oxå från stiftet men funkar (fick inte fingrarna ur i sommar å fixa det) så fort jag tar bort termostaten så droppar det som 17 därav handduken. Skulle kunna göra det trycklöst och testa.

Radiator med termostatknopp och synliga rörledningar mot en vägg, ingen insex synlig.
Skapa konto
Y Yrrol skrev:
Gissar att du har dragit i piggen med tång och att den lossnade ;)
- man ska helst aldrig dra med tång, hellre hårdbanka med hammaren isf.

När pigg läcker, så titta längst ner på rören, där finns ett koppel. Lossa täcklockmuttern. Skruva in insexskruven som är inuti. Nu har du stängt av radiatorn och får antingen våga byta termostatventilen själv eller ta in en firma som gör det.

(är du dumsnål så får du chansa, stäng rören därnere. lossa termostaten. knacka på piggen med hammare tills den rör sig fritt, för det är troligen den som krävat fast i stängt läge under sommaren, när den rör sig fritt så du kan trycka in den och att den åker ut av sig själv när du släpper, så på med termostat, öppna insexskruven därnere.)
Har inte rört stiften, vet att de är känsliga.
Ser inget jag kan öppna och stänga med insex.

Om radiatorn faktiskt sitter längst bort från cirkpumpen kan det också vara den som börjar bli klen och inte gör det den ska.

Gjorde systemet trycklöst samt tog bort termostaten..kommer mkt luft där. Men ej från luftskruven konstigt nog. Stiftet är ok, lite läckage därifrån bara. Men termostaten är bara å byta den verkar var urfunktion dvs den trycker nog inte in stiftet.

Hand håller en avlägsnad termostat med tecken på kalkavlagringar och slitage.
Skapa konto

M -MaH- skrev:
Om radiatorn faktiskt sitter längst bort från cirkpumpen kan det också vara den som börjar bli klen och inte gör det den ska.
Se nedan. Tror inte det är cirk pumpen. Byter termostaten imorgon. När jag tog bort den så händer det inget med insatsen när jag skruvar på den.

Ventilen är helt öppen när stiftet är i sitt yttersta läge, så utan termostat monterad ska du ha fullt flöde.
Några nya termostater till det där finns inte, och tyvärr ingen adapter heller, så det är till att byta insats. Jag ser blå tejp på ditt koppel, så det är https://www.mma.se/produkter/utbytesinsats-aga-thermopanel-2-rors/ som du behöver. Tänk på monteringsverktyget, båda delarna finns på nätbutiker.

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
M -MaH- skrev:
Ventilen är helt öppen när stiftet är i sitt yttersta läge, så utan termostat monterad ska du ha fullt flöde.
Några nya termostater till det där finns inte, och tyvärr ingen adapter heller, så det är till att byta insats. Jag ser blå tejp på ditt koppel, så det är [länk] som du behöver. Tänk på monteringsverktyget, båda delarna finns på nätbutiker.
kan ju vara så när jag skruvar tillbaka så trycker den in stiftet...jodå jag har köpt termostat till denna typ. Har ett likandant på ett annat ställe i källaren. Men tack för länken lär väl ändå behövas bytas då den läcker

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.