Riv upp plattorna, lägg ut markduk, lägg tillbaka plattorna.
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Men den ser ut att vara gjuten i betong? Charmigt sliten om du frågar mig. Om du gillar den så är det nog bara att kratsa bort ogräset. Försök att få trevliga växter att trivas i sprickorna, backtimjan eller nån annan timjan till exempel, då luktar det gött när du går eller kör där.
Är även själva nedfarten helgjuten? Ja det kanske den är när jag kikar närmare?
Du kan ta bort mossan med högtryckstvätt, men sen är där ju rätt sprucket och trasigt på andra ställen också. Soprummet t ex håller ju på att spricka på ännu ett ställe. Stora skador vid brunnen, mm.
Vill du ha det helt snyggt och perfekt så krävs det nog tyvärr att du bilar upp alltihop och bygger nytt.
Du kan ta bort mossan med högtryckstvätt, men sen är där ju rätt sprucket och trasigt på andra ställen också. Soprummet t ex håller ju på att spricka på ännu ett ställe. Stora skador vid brunnen, mm.
Vill du ha det helt snyggt och perfekt så krävs det nog tyvärr att du bilar upp alltihop och bygger nytt.
Någon som vet vad det skulle kunna kosta att bila bort allt och lägga nytt?ricebridge skrev:Är även själva nedfarten helgjuten? Ja det kanske den är när jag kikar närmare?
Börja med att hälla ut en tunna hormoslyr eller Roundup om du föredrar det så får du bort allt ogräs. Det kommer att göra massor för helhetsintrycket. Därefter kan du börja fundera på att putsa upp skadorna som finns på kanterna.
Med putsa menar han att du först knackar bort allt löst bruk, sedan köper du en säck med C-putsbruk, blandar detta med lite vatten med en visp, och sedan spacklar ut detta med en spackel etc. Detta är i princip inte svårare än att blanda en kak-mix och bre en macka, för att prata bildligt. Böjka i liten skala och lär dig allt eftersom. Jag har själv lärt mig på detta sättet och gör man fel är det bara att börja om. Se till att väta underlaget ordentligt bara. Det finns jättebra instruktioner på Youtube hur man putsar. Har du en gång spacklat lite på en vägg eller liknande är det inte så svårt. Eftersom det är utomhus och lite ruggiga ytor är det i mitt tycke lättare och kräver inte lika säker hand.
Redigerat:
Tack Jocke. Ska försöka lära mig. Hittade instruktioner på Weber. Vad tror du om stora sprickan i gamla soprummet. Går det att rädda och laga. Har ved därinne.J Jocke Best skrev:Med putsa menar han att du först knackar bort allt löst bruk, sedan köper du en säck med C-putsbruk, blandar detta med lite vatten med en visp, och sedan spacklar ut detta med en spackel etc. Detta är i princip inte svårare än att blanda en kak-mix och bre en macka, för att prata bildligt. Börka i liten skala och lär dig allt eftersom. Jag har själv lärt mig på detta sättet och gör man fel är det bara att börja om. Se till att väta underlaget ordentligt bara. Det finns jättebra instruktioner på Youtube hur man putsar. Har du en gång spacklat lite på en vägg elle rliknande är de tinte så svårt. Efterosm det är utomhus och lite ruggiga ytor är det i mitt tycke lättare och kräver inte lika säker hand.
Jadå, du får peta in så mycket det går med bruk. Det finns smidig mix, sk Husfix från Casco som är bra, och inte krymper, och håller bättre än puts, men det är betongbaserat och är ibland för hårt för gammal cement, men det bör funka. Det ser iofs ut som om du har sprickor upptill där vatten tar sig in, och troligen så kan det spricka av frost etc i framtiden. Det är bra om du får tätt upptill alltså, kanske med tjära eller något. Det skadar ju inte att försöka rädda det, då det är så pass billigt. Kanske är det bara sättningar som gjort att det spruckit.
Kan jag på nåt sätt se att det är sättningsskador? Den största sprickan är vågrätt?J Jocke Best skrev:Jadå, du får peta in så mycket det går med bruk. Det finns smidig mix, sk Husfix från Casco som är bra, och inte krymper, och håller bättre än puts, men det är betongbaserat och är ibland för hårt för gammal cement, men det bör funka. Det ser iofs ut som om du har sprickor upptill där vatten tar sig in, och troligen så kan det spricka av frost etc i framtiden. Det är bra om du får tätt upptill alltså, kanske med tjära eller något. Det skadar ju inte att försöka rädda det, då det är så pass billigt. Kanske är det bara sättningar som gjort att det spruckit.