35 753 läst · 249 svar
36k läst
249 svar
Hur får jag förbereda för elektrikern?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Men snälla nån, kan du ta och läsa den här sidan innan du börjar säga att folk ska kunna avgöra själva vad de kan och inte?scim skrev:
https://en.wikipedia.org/wiki/Dunning–Kruger_effect
Men hur länge har de hemmapulade grejerna funnits i bostäderna? Det behöver ju inte vara så att en installation blir livsfarlig direkt bara för att den är felaktigt gjord. Det kan ju vara så att det dröjer 20-30 år innan effekterna av de felaktiga installationerna blir synliga.lars_stefan_axelsson skrev:
Ja men då kan vi ju lika gärna omyndigförklara hela befolkningen på en gång. Man borde t.ex. verkligen inte låta unga män framföra motorfordon för det är ju känt att dessa överskattar sin egen förmåga i trafiken.Nerre skrev:
Som exempel på detta kan ges att lägga en grendosa på golvet vs. att skruva fast den på väggen.hempularen skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 373 inlägg
Här pratas det mycket om lagbrott mm när man ger sig på en elinstallation. Brott regleras i brottsbalken, inte någon annanstans. Elinstallatörsförordningen beskriver inga påföljder för det fall någon inte följder denna förordning. Då är det juridiskt mycket tveksamt om någon överhuduttaget kan fällas och dömas till påföld bara man har inte följt förordningen.
Jag tycker en jämförelse med motorfordon är lite relevant. Där finns det utbildning som kreti och pleti kan gå och kompetensbevis man kan skaffa sig så att man sedan faktiskt fullt lagligt kan framföra sin egen bil utan att bli tagen av Farbror Blå eller onödigtvis utsätta andra för livsfara.scim skrev:
Om kriteriet för att få köra bil vore att man arbetar i samma företag som någon annan som har körkort skulle jag hålla mig undan från vägarna.
Moderator
· Stockholm
· 52 269 inlägg
Nu är det ju ellagen som gäller här, i kombination med elinstallationsförordningen. Lagen föreskriver att regeringen får utfärda förordningar om elsäkerhet, och att brott mot sådana förordningar ger upp till 12 mån fängelse. Det finns ingen större tveksamhet om giltigheten i det.Thomas_Blekinge skrev:Här pratas det mycket om lagbrott mm när man ger sig på en elinstallation. Brott regleras i brottsbalken, inte någon annanstans. Elinstallatörsförordningen beskriver inga påföljder för det fall någon inte följder denna förordning. Då är det juridiskt mycket tveksamt om någon överhuduttaget kan fällas och dömas till påföld bara man har inte följt förordningen.
Moderator
· Stockholm
· 52 269 inlägg
Det lär vi inte få veta eftersom ingen någonsin dömts enligt den lagen (såvitt vi vet). Det är inte fullt så märkligt som man kan tro. Lagen (eller om den saken står i förordningen, osäker) föreskriver ju också att lagen bara skall tillämpas där ingen annan lag ger straffansvar för den olagliga installationen. Så om ex. ett hempul är farligt, felaktigt utfört, då gäller inte ellagen, då skall man istället dömas för fraqmkallande av fara, vållande till annans död osv.
Lagen gäller alltså bara för otillåten installation som är felfri.
Jag tror faktiskt att OM kopplingen är farlig, men någon får för sig att villja få dig dömd enl. ellagen, så kan man själv hävda att man istället bör dömas enl. brottsbalken eftersom man orsakat fara med den dåliga kopplingen. Och sedan blir man troligen frikänd för faran.
Lagen gäller alltså bara för otillåten installation som är felfri.
Jag tror faktiskt att OM kopplingen är farlig, men någon får för sig att villja få dig dömd enl. ellagen, så kan man själv hävda att man istället bör dömas enl. brottsbalken eftersom man orsakat fara med den dåliga kopplingen. Och sedan blir man troligen frikänd för faran.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 908 inlägg
Njae, det håller jag nog för otroligt. Och bla lagstiftaren håller med mig. Vi har ju inga krav på återkommande besiktningar av elinstallationer, bara att någon "kunnig" en gång i tiden installerade den . Detta kan man jämföra med exv. bilar, där vi tvärtom inte ställer några krav på att den som bygger eller reparerar en bil skall ha några formella kunskaper. Däremot så skall bilen fortlöpande säkerhetskontrolleras, så där har lagstiftaren anammat en annan modell för hur säkerheten skall upprätthållas.Nerre skrev:
Om man ser till hur dessa två saker går sönder så är det ganska rimligt. Med bilar så är förslitning en stor orsak till olyckor och fel. Vare sig det är rena förslitningsdetaljer, som däck eller bromsklossar, om det rör sig om att exv. karossen påverkats av väder och vind (med åtföljande rost), eller långvarit bruk har slitit på delar som är tänkta att ha lång livslängd (styrleder osv), så är det helt klart så att olycksrisken ökar med tiden sedan bilen byggdes eller kontrollerades.
Med elanläggningar från någon gång på 50-60-talet så är det snarast så att de åldras med mycket stort behag. Om de var korrekta från början så förekommer ytterst liten förslitning. De enda förslitningsdetaljerna (exv. ljuskällor) de är relativt enkla att byta, så enkla att användaren själv får göra det, och resten, den fasta installationen åldras just inte mycket vare sig pga väder och vind, eller att delar förslits.
Ovanstående är naturligtvis hårdraget. Det finns delar i en elanläggning som man bör underhålla, vägguttag håller inte hur länge som helst, med övergångsresistans och ökad förslitning och risk som följd, osv och man kan naturligtvis svetsa ihop en bil på ett direkt livsfarligt sätt. MEN på det stora hela så är det fundamentalt olika typer av påverkan på; å ena sidan en bil, där förslitning och åldersbaserad påverkan är ett stort problem, och å andra sidan elanläggningar, där det är fel vid utförandet som dominerar felfallen.
Så summa summarum. El är inte så svårt som vissa vill ha det till... Det är inte rocket-surgery. Vilket ju iofs lätt inses om man jämför utbildnings och erfarenhetskraven som ställs på en rocket-surgeon och en elinstallatör...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 908 inlägg
Troligen är den genomsnittliga kunskapen på elektrikers kunskaper betydligt högre än på medelsvenssons el kunskaper. Inte minst verkar det så om man tittar på dom som skriver här . Så visst gör yrkesmän i snitt betydligt säkrare el än medelsvensson. Men det finns naturligtvis även icke yrkesmän som är minst lika duktiga och pålästa som den genomsnittliga elektrikern. Jag tror faktiskt att lite har fastnat under dom år dom vistats på skolan samt under den lärlingstid som följer. Vore det inte så vore det helt bortkastat att utbilda elektriker.