M
Hej

Först och främst, elektrikern kommer koppla in allt i samband med montering av ny/extra elcentral om någon månad. Enligt överenskommelse med elektrikern ska jag dra alla kablar så det är färdigt att koppla in.

Min tanke är att göra enligt bild men jag vill dubbelkolla att jag tänker rätt. Hoppas bilden är tydlig.

Fråga 1:
Jag tänker att tändtrådarna passerar oskarvade via KD2 och KD1, sedan därifrån i varsit rör till respektive uttag. Kan jag göra så samt dra nolla och jord direkt från KD1?

Fråga 2:
Givet att 1 är ok, är det också ok att dra alla 5 kablar (1 nolla, 1 jord, 1 fas + 2 tändtrådar) mellan KD1 och KD2 i samma rör?

• Elektrisk krets för lampor och brytare, inkluderar färgkoder, ledningar och kopplingsdosor i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det ser rätt ut. Om du inte grenar ut i KD2 finns det ingen anledning att skarva där. Jag brukar lägga i en lop i dosor jag passerar så att det finns ledning att ta av om man skulle vilja koppla in något mer i framtiden.

• Gilla
Mistefy
  • Laddar…
Behöver du överhuvudtaget ha KD2?

Normalt så går elektriker med matande direkt till takdosan, och grenar ut därifrån, alltså inge n KD1 heller. Kolla bara DCL uttagen, de tar löjligt mycket plats i dosan. De grundare takdosorna fungerar inte med DCL uttag utan förhöjningsring, även om det inte finns några kopplingar i dem.

M
Tack för svaret och tipset om att lägga extra kabel i KD2, det ska jag absolut göra :)

H hempularen skrev:
Behöver du överhuvudtaget ha KD2?

Normalt så går elektriker med matande direkt till takdosan, och grenar ut därifrån, alltså inge n KD1 heller. Kolla bara DCL uttagen, de tar löjligt mycket plats i dosan. De grundare takdosorna fungerar inte med DCL uttag utan förhöjningsring, även om det inte finns några kopplingar i dem.
Som sagt koppla i takdosan och djup på takdosor finns upp till ca 90 mm, "normal" ca 50 mm.
Lustig elektriker som inte har väglett dig. Jag skulle dra matning till takdosa, sedan från takdosa till takdosa och till brytare+ uttag, från uttag till uttag.

Redigerat:
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
M
Tack för input. Bilden visar inte rummets egenskaper och är en förenkling för att hjälpa till och besvara frågorna, men jag tror det fick motsatt effekt.

Detta är renovering av rum i 20-tals hus där all gammal el rivits ut. I taket är det plankor med en tidigare urfräsning för rör från väggen, en bit från KD1, till platsen för taklampa. Jag tycker det blir omständigt att fräsa ur för 4 nya rör i taket så undviker helst det. Det blir betydligt mindre jobb att ta inkommande till KD1 och sedan vidare.

KD2 är främst för att enklare kunna ansluta andra uttag i framtiden om behovet uppstår.

• Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.