Har köpt 3-glas aluminiumfönster från Outline, med löstagbara spröjs på utsidan.
Men hur får jag bort dem för att tvätta rutan?
På insidan av fönstret syns något som ser ut att knäppa loss dem, men fingrarna går ju inte in där.
Det måste finnas ett rimligt enkelt sätt?

Någon som vet? Har googlat....

• Närbild på en del av ett 3-glas aluminiumfönster med löstagbar spröjs och fästdetalj synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Provat att bara dra rakt ut nära fästet? Så gör man på elitfönster i alla fall.

Dom ska dras rakt ut men de sitter vansinnigt hårt på nya aluklädda fönster från outline. Sedan den ena sidan släppt kan den andra lätt dras ut åt sidan.

• Gilla
familjenclaesson
  • Laddar…
B byggbra skrev:
Dom ska dras rakt ut men de sitter vansinnigt hårt på nya aluklädda fönster från outline. Sedan den ena sidan släppt kan den andra lätt dras ut åt sidan.
Tack! Jag testade att dra rätt ut, men det kändes fel eftersom de sitter så hårt.
Får göra ett nytt försök idag.

S
familjenclaesson familjenclaesson skrev:
Tack! Jag testade att dra rätt ut, men det kändes fel eftersom de sitter så hårt.
Får göra ett nytt försök idag.
I en hyreslägenhet jag bodde i var det samma konstruktion. Helt omöjligt att få bort.

Lösningen blev ett svep med 556 in under, sen på med handskar för att kila in fingrarna under spröjsen och sen dra rakt ut.

Kanske kan använda någon plast- eller träkil med liten vinkel att knuffa under...

En kil eller liknande kan spräcka glaset. Dom ska dras rakt ut. Ofta kan man få dom att röra sig lite genom att dra ut dom lite på mitten. Så brukar dom bli lite lättare att få loss.

M mounte skrev:
Kanske kan använda någon plast- eller träkil med liten vinkel att knuffa under...
Då borde det vara bättre med ett snöre eller tunt band bakom (liknande som används till julklapparna) som används för att dra ut spröjsen.
Går det inte att putsa rutorna med spröjsen på plats?

optimum
Jag har liknande spröjs.

Nej man måste ta bort dem för att putsa.

Prova på olika fönster så hittar du säkert något som går enklare att lossa.
På det spröjset kan du se hur det är utformat så förstår du hur du ska göra.
556 eller likannde kan vara ett bra tips.
Undvik siliconspray om du någon gång vill måla om fönstren.
Och som du fått rätt tips om, bryt inte mot fönsterrutan för då spräcker du den.

Mina spröjs sitter bara inpressade och ska dras rakt ut vid respektive ända.
Troligen liknande med dina också.

• Gilla
familjenclaesson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.