Hej! Jag har precis fått hem ett dörrvalv från lundbergs (milano) och jag vill montera upp den så snart som möjligt så jag kan sätta igång med att lägga golvlister. Jag har redan tagit bort de befintliga listerna runt dörren och nu är det bara dörrkarmen kvar. Jag har försökt 'lossa' karmen från väggen (det är gipsvägg) men den sitter som sten, jag råkar också gröpa ur väggen när jag håller på vilket inte är meningen.

Finns det något smidigt sätt jag kan få bort den? Jag kommer slänga dörrkarmen så jag behöver inte vara särskilt försiktig.
 
Hur sitter karmen fast, är den spikad eller sitter den med karmskruv?
 
Centano Centano skrev:
Hur sitter karmen fast, är den spikad eller sitter den med karmskruv?
Spikad
 
Lite bilder skulle underlätta, har du tur finns det karmskruvar under plastlock. Annars kanske man kan ta bort bitar med tigersåg så man kommer åt med koben från karmsidan och inte väggen?
 
Ta bort listerna till karmen och såga av spikarna. En bild hade ju gjort det lättare att ge råd.
 
Är den spikad är det som sagt lättast att såga av spikarna. Är det trångt brukar det gå bra med ett löst bågfilblad.
 
Centano Centano skrev:
Är det trångt brukar det gå bra med ett löst bågfilblad.
Och med en hållare/handtag är det ännu lite enklare. Denna från Biltema men de finns "överallt".

Blå handtag/hållare för sågblad från Biltema på vit bakgrund
 
Hej igen! Kom på att jag glömde att uppdatera er, har haft fullt upp med lister nämligen Men jag tog till många om inte alla tips och tillsammans med lite våld så lossna den. Först var jag tvungen att slita av lister, sen lossa jag karmen från väggen för den satt otroligt trångt, lyste med ficklampa för att lokalisera spiken, gick ej att såga mellan men jag lyckades såga precis ovanför spiken framifrån om ni förstår och sen kunde jag ryka ur den med hammaren, till resten av spikarna använda jag en bultsax och knipsade av när det ändå blev utrymme efter jag fått bort första spiken. Fixade mer utrymme genom att ryka loss karmen successivt med eggen på hammaren, lite vägg rykte men inte så farligt, det blev riktigt bra.

Tusen tack för all hjälp!
 
  • Gilla
Plutus och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.