Hur fäster man snyggast en limträbalk i en trästolpe?
Går det att för borra snett från stolpen och sedan med långa skruv fästa stolpe -balk?
Det går ju självklart att sätta spikplåt med en dold infästning vore det snyggaste.
Samma sak mellan limträbalk och tak bjälklag - vilken infästning krävs där?
Har försökt söka efter någon form av monteringsanvisning för att bära av en hjärtevägg i ett hus med en limträ balk men hittar inget bra. Det finns lösningar men man skulle vilja se alternativen så det blir den bästa lösningen.
Skulle gärna mottaga tips och lösningar som kan vara användbara vid arbetet.
Huset är en 1 1/2 plan, hjärtevägg mellan murstock och yttervägg ska rivas och ersättas med limträ.
Mot yttervägg blir det en trästolpe men mot murstocken har jag ingen klar lösning av stolpe, stålstolpe eller trä.
Går det att för borra snett från stolpen och sedan med långa skruv fästa stolpe -balk?
Det går ju självklart att sätta spikplåt med en dold infästning vore det snyggaste.
Har försökt söka efter någon form av monteringsanvisning för att bära av en hjärtevägg i ett hus med en limträ balk men hittar inget bra. Det finns lösningar men man skulle vilja se alternativen så det blir den bästa lösningen.
Huset är en 1 1/2 plan, hjärtevägg mellan murstock och yttervägg ska rivas och ersättas med limträ.
Mot yttervägg blir det en trästolpe men mot murstocken har jag ingen klar lösning av stolpe, stålstolpe eller trä.
Ska göra samma sak. Hur beräknar du ut storleken på balken?
Din ide om att skruva snett från stolpen låter som en bra ide, går att plugga igen hålet efteråt om man vill.
Vid takbjälklaget går det att sätta vinklar ovanpå balken, de bör döljas av taket på sidorna.
Din ide om att skruva snett från stolpen låter som en bra ide, går att plugga igen hålet efteråt om man vill.
Vid takbjälklaget går det att sätta vinklar ovanpå balken, de bör döljas av taket på sidorna.
Genomgående gängstång med bricka och mutter. Eller fransk skruv om du inte kommer åt på baksidan. Försänk hålen och plugga igen hålen. Något av detta kanske funkar för er!?
Produkter som diskuteras: "gängstång"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Kommer skarven att vara synlig?
I många offentliga lokaler med limträbalkar som är synliga brukar det vara en tjock plåt typ 5-6 mm minst som sitter på utsidan av balkarna och genom balkarna har man borrat hål, fört i gängstav och allt är ihopdraget av stora muttrar. Detta målar man sen i någon snygg och passande färg.
I många offentliga lokaler med limträbalkar som är synliga brukar det vara en tjock plåt typ 5-6 mm minst som sitter på utsidan av balkarna och genom balkarna har man borrat hål, fört i gängstav och allt är ihopdraget av stora muttrar. Detta målar man sen i någon snygg och passande färg.
Skarven kommer att vara synlig.
Stolpen är jag med på att det går att försäka skruv och sedan plugga men inte mellan stolpe och balk.
På länken ovan visas ett exempel samt står ngt om specialskruv. men det borde väl funka med ett par långa skruvar som skruvas i 45° genom stolpe och balk.
Fler förslag mottages gärna, och även på infästning mellan balk-tak.
Stolpen är jag med på att det går att försäka skruv och sedan plugga men inte mellan stolpe och balk.
På länken ovan visas ett exempel samt står ngt om specialskruv. men det borde väl funka med ett par långa skruvar som skruvas i 45° genom stolpe och balk.
Fler förslag mottages gärna, och även på infästning mellan balk-tak.
Produkter som diskuteras: "träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Finns ju oändligt långa skruv så man kan i teorin skruva från ena änden om möjligt? limma med epoxy? borra i en plugg modell stor och limma?
Många år sedan inlägget skrevs, dock aktuell fråga för mig, hur gjorde du tillslut?
mellan balk och tak funderar jag på förstärkta vinkeljärn.
Om hålplåt så vill man ju klä in balk och pelare sen men vill helst inte klä in så kan man fästa ihop de på ett snyggare sätt så vore det önskvärt.
mellan balk och tak funderar jag på förstärkta vinkeljärn.
Om hålplåt så vill man ju klä in balk och pelare sen men vill helst inte klä in så kan man fästa ihop de på ett snyggare sätt så vore det önskvärt.
Kanske prova med en bit 4-kantsrör som träs på, på toppen av stolpen samt påsvetsat lock samt plåtar på var sida om balken som sidostöd. Borde kunna fungera. Blir som en u-profil som balken passar i.H hebbe skrev:Hur fäster man snyggast en limträbalk i en trästolpe?
Produkter som diskuteras i tråden