4 176 läst · 8 svar
4k läst
8 svar
Hur fästa "Stödbräda" för väggkakel?
Hej, Så var det då äntligen dags att börja sätta upp kakel.
Jag har kaklat 2 badrum tidigare i mitt liv, och då skruvade jag fast en bräda under 2:a väggkakel raden, som jag mätte in i våg (eftersom golvet lutar). Sedan var det ju lätt att "stapla" kakel uppåt på väggen. Efter att ha plockat bort stödbrädan på slutet fylldes hålen med våtrumssilikon.
Är det någon som har tips på hur man kan fästa en sådan "stödbräda" utan att behöva punktera tätskiktet? Eller finns någon alternativ metod än stödbräda som är smartare?
Tacksam för svar!
Jag har kaklat 2 badrum tidigare i mitt liv, och då skruvade jag fast en bräda under 2:a väggkakel raden, som jag mätte in i våg (eftersom golvet lutar). Sedan var det ju lätt att "stapla" kakel uppåt på väggen. Efter att ha plockat bort stödbrädan på slutet fylldes hålen med våtrumssilikon.
Är det någon som har tips på hur man kan fästa en sådan "stödbräda" utan att behöva punktera tätskiktet? Eller finns någon alternativ metod än stödbräda som är smartare?
Tacksam för svar!
Kanske överkurs för en glad amatör men denna finns ju. http://www.kgcverktyg.se/sv/oevrigt/saettstoed-80x100x225mm,-kric-kroc.php
Produkter som diskuteras: "mattejp"
Mattejp
Mattejp används ofta för att säkra kanterna på mattor, löpare eller dylikt till golvet för att förhindra olyckor som att snubbla. De finns både som dubbelhäftande och enkelhäftande och är utformade för att ha stark bindningsstyrka men
Läs mer
Renoverare
· Skåne
· 8 517 inlägg
Annars hade du säkert kunnat låna sättstöd där du köper plattor... de är smidigast
Renoverare
· Skåne
· 8 517 inlägg
Lång regel/rätskiva och sedan en hög med klinkers som du staplar upp i ändarna. Finlir kör du med vanliga kilar från bygghandeln så det blir vågrät. Fungerar förvånansvärt bra att inte fästa rätskivan i väggen utan endats låta den vila på staplarna.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur fästa ihop reglar till underrede för sidobord?
Möbelsnickeri -
Lång stolpsko för att fästa i berg
Altan & Uteplats -
Vilken fog använder man till fästa åldersbeständig plast i krypgrund mot betog och natursten? Tacksam för förslag!
Fritidshus -
Fästa pullup-stång ovanför dörröppningen istället för genom den
Byggmaterial & Byggteknik -
Rådjurssäker inhägnad - hur fästa stolpar för stabilitet
Altan & Uteplats