Hej!

Vi har ett gammalt hus från 1939, med en murstock som mår dåligt. Murbruket faller ut lite varstans, ända nere i källaren. Skorstenen har aldrig haft skorstenshuv, och på senare år har det sällan eldats, så murbruket har lakats ur under lång tid av regn. Vi förstår att en skorstenshuv vore en bra investering, men undrar hur komplicerat det är att fästa.

Skorstenen består av tegel+kalkbruk och har sex kanaler, varav en är rökkanal ifrån pannan och de andra fem är självdragskanaler för ventilation. Toppstycket är av cement. Frågan är: bör huven gå hela vägen ned längs skorstenssidorna och fästa i plåtbekäldnaden, eller räcker det om man kan fästa den i toppstycket? Hurdå isf? Med tanke på att den bör vara fast förankrad för stormar.

Och bör man laga skorstenen med kalkbruk, som redan sitter där, eller cement?
 
Hela vägen och sen kör en "takhuv" ovanpå om ni ej använder den så mycket.

Vi la 6500 på en plåtis som fick göra jobbet. Dock valde vi bort "takhuven" ovanpå, då vi eldar regelbundet.
 
J Jonasdzm skrev:
Hela vägen och sen kör en "takhuv" ovanpå om ni ej använder den så mycket.

Vi la 6500 på en plåtis som fick göra jobbet. Dock valde vi bort "takhuven" ovanpå, då vi eldar regelbundet.
Vad är skillnaden på en takhuv och en skorstenshuv?
 
takfall takfall skrev:
Vad är skillnaden på en takhuv och en skorstenshuv?
Jobbat natt så inte helt klar i huvudet.

Det är givetvis skorstenshuv jag menar, fick googla och där skrev någon takhuv om samma 😀.


Vart jag vill komma är att kör du/ni inte mycket eldning i huset så skorstenen kan torka ut ordentligt så är det bäst att klä in hela med plåt och ha en huv ovanpå som tar regnet.

Hur du lagar befintlig vet jag ej. Det problemet hann ej uppstå hos oss.
 
R
takfall takfall skrev:
Vad är skillnaden på en takhuv och en skorstenshuv?
En takhuv kan vara för ventilation, avloppsluftare mm..
Medans skorstenshuv är specifikt på en skorsten..
 
J Jonasdzm skrev:
Jobbat natt så inte helt klar i huvudet.

Det är givetvis skorstenshuv jag menar, fick googla och där skrev någon takhuv om samma 😀.


Vart jag vill komma är att kör du/ni inte mycket eldning i huset så skorstenen kan torka ut ordentligt så är det bäst att klä in hela med plåt och ha en huv ovanpå som tar regnet.

Hur du lagar befintlig vet jag ej. Det problemet hann ej uppstå hos oss.
Okej, ja alltså vi har tänkt att börja elda. Så att klä in skorstenen i regnskyddsplåt har vi inte funderat på. Däremot att ha en huv ovanpå för att inte det ska regna in i skorstenen. Men frågan var om denna huv behöver fästas ända nere i plåten på sidorna för att sitta ordentligt fast för stormar, eller om det räcker att sätta fast den i skorstenens toppstycke på något sätt?
 
R
takfall takfall skrev:
Okej, ja alltså vi har tänkt att börja elda. Så att klä in skorstenen i regnskyddsplåt har vi inte funderat på. Däremot att ha en huv ovanpå för att inte det ska regna in i skorstenen. Men frågan var om denna huv behöver fästas ända nere i plåten på sidorna för att sitta ordentligt fast för stormar, eller om det räcker att sätta fast den i skorstenens toppstycke på något sätt?
Det kommer din plåtslagare att bedöma hur han förster den..
 
Jag beställde en skorstenshuv enligt mina egna mått på nätet och satten enligt anvisning fast den med skruv in i skorstenen. Har suttit bra utan klagomål från sotaren. Och en snabb sökning på de som säljer idag på nätet visar att de har skruv och plugg som tillbehör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.