Hej,
Jag ska bygga innervägg i 70mm leca enligt skiss nedan.
Alla instruktioner på nätet utgår ifrån att det är utomhus med fria hörn.

jag har tillgång till laserpass, långpass, rätskiva, stor vinkelhake , läkt, murarsnöre osv men får inte till hur jag ska loda in allt. Om jag fäster en läkt på befintliga väggen blir den ju i vägen för den vägg som ska byggas.

någon som har något fiffigt tips på hur jag kan få till punkter att spänna murarsnöret mellan?

• Bild på en källarlokal under renovering med betonggolv och skisserade linjer för en planerad innervägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Om du fäster en regel på väggen med en distans så att murarsnöret kommer imellan, och murar imot regeln, sen är det bara o ta bort regeln när du murat klart, hoppas du förstår hur jag menar, och hoppas jag förstår hur du menar (y):rofl:

• Gilla
Robbannor82 och 1 till
  • Laddar…
Nja, Jag fattar inte det där med distansen. Menar du enligt skiss A eller B nedan? I så fall vad ska avståndet x vara i bilden? 0 mm? 10 mm?

• Två handritade skisser A och B som visar olika sätt att montera en regel mot en befintlig vägg, med frågetecknet vid avståndet x.
    Skapa konto
Skisserna försvann...

Nyfniken Nyfniken skrev:
Skisserna försvann...
Oj. Fixat nu.

Distansen väljer du (väl?) själv. Med 10 mm distans får du mura 10 mm från snöret.

M
P proffsrik skrev:
Nja, Jag fattar inte det där med distansen. Menar du enligt skiss A eller B nedan? I så fall vad ska avståndet x vara i bilden? 0 mm? 10 mm?
Som bild A, men du behöver inte ha en stor distans, ett tips är att fästa regeln med gipshakar, sen ritar du bara höjderna på regeln, men sätt distansen på en höjd så inte snöret hamnar ivägen för en höjd, räcker med en distans bara så att snöret kommer imellan kakom regeln

Toppen. Tack. Putshakar hittar jag inte att köpa på en lördag, så det kanske blir att fästa på annat sätt.

För de väggar som inte ansluter till befintlig vägg tänkte jag fästa snöret i en lodrät 45x70 regel som jag lodar in och kilar fast mellan golv och tak med en justerbar stolpsko. Typ som en stämp. Kan det tänkas funka?

M
P proffsrik skrev:
Toppen. Tack. Putshakar hittar jag inte att köpa på en lördag, så det kanske blir att fästa på annat sätt.

För de väggar som inte ansluter till befintlig vägg tänkte jag fästa snöret i en lodrät 45x70 regel som jag lodar in och kilar fast mellan golv och tak med en justerbar stolpsko. Typ som en stämp. Kan det tänkas funka?
Absolut! Så vi också gör nar vi murar :)

M Zolt skrev:
Absolut! Så vi också gör nar vi murar :)
Många reglar för snören blev det...

En annan fråga: Icke bärande väggar. Jag ska köra med finja murblock bas 70mm. Mot golvet fäster jag med vanligt murbruk B. Men hur förankrar jag mot anslutande väggar och tak? Är bistålsarmering nödvändig?

De tidigare väggarna (av 70mm lättbetong/blåbetong) hade en liknande sträckning och dessa var inte armerade. De var heller inte förankrade med något annat än murbruk och eventuellt några fastmurade fyrtumsspikar.

• Källarutrymme under renovering med synliga murblock, installationer, verktyg och vertikala träreglar förberedda för snören.
    Skapa konto
  • Gilla
xLnT
  • Laddar…
P proffsrik skrev:

En annan fråga: Icke bärande väggar. Jag ska köra med finja murblock bas 70mm. Mot golvet fäster jag med vanligt murbruk B. Men hur förankrar jag mot anslutande väggar och tak? Är bistålsarmering nödvändig?

De tidigare väggarna (av 70mm lättbetong/blåbetong) hade en liknande sträckning och dessa var inte armerade. De var heller inte förankrade med något annat än murbruk och eventuellt några fastmurade fyrtumsspikar.
Finns 90-graders vinklar man fäster i både vägg och block (i bruket).

X xLnT skrev:
Finns 90-graders vinklar man fäster i både vägg och block (i bruket).
Menar du en sån här?

• Takprofil Weber Saint-Gobain Leca av metall, 50x70x1200mm, används för fastsättning och murning.
    Skapa konto
M
P proffsrik skrev:

Kör bistål var 3e skift så räcker det gott i väl, men, men fäst någonting i väggen om du vill känna dig säkrare

M Zolt skrev:
Kör bistål var 3e skift så räcker det gott i väl, men, men fäst någonting i väggen om du vill känna dig säkrare
Givetvis ska det armeras, jag uppfattade det som att det var anslutningen mellan ny vägg och befintlig vägg han frågade om.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.