Medlem
· Värmland
· 25 inlägg
Hallå allihopa!!! Jag har en gammal FEIN FSN400E som jag önskar att använda mina 'moderna' sågblad på då jag har ett gäng av dessa liggandes.
Min fråga är vilken adapter jag behöver? Fick med ett papper där det står att man kan använda FEIN nummer 30109128018 för att använda mulitmaster sågblad på FEIN sin super-cut maskin.
Er mitt 'moderna' sågblad en så kallad mulitmaster (se gärna bilden längst ner)?
Ser denna adapter finns på t.ex. amazon, men det är ingen riktig bild på detta och jag vill gärna vara säker på att det funkar innan jag köper något.
Om någon här har koll på vilken adapter jag behöver, så skulle jag bli glad.
Mvh knockonwood.
Så här ser det ut.
Bild på märket av sågen.
Önskar att använda detta sågblad.
Min fråga är vilken adapter jag behöver? Fick med ett papper där det står att man kan använda FEIN nummer 30109128018 för att använda mulitmaster sågblad på FEIN sin super-cut maskin.
Er mitt 'moderna' sågblad en så kallad mulitmaster (se gärna bilden längst ner)?
Ser denna adapter finns på t.ex. amazon, men det är ingen riktig bild på detta och jag vill gärna vara säker på att det funkar innan jag köper något.
Om någon här har koll på vilken adapter jag behöver, så skulle jag bli glad.
Mvh knockonwood.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser det ut.
Logga in
Skapa konto
Bild på märket av sågen.
Logga in
Skapa konto
Önskar att använda detta sågblad.
Dom du visar är dom nya och kan sättas lite hur som helt. Adaptern ser ut bara vara en bricka med skruv och ska då bultas fast på sexkanten, tveksamt om det håller. Går det att trä det nya bladet på sexkanten så det faller ner eller är det som en kant som går upp på axeln och ska hamna i centrum på nya bladet. syns inte med rakt framifrån.
Medlem
· Värmland
· 25 inlägg
Jag är nästan helt säker på att det nya bladet i sig inte passar på sågen... blir i så fall enbart 'klämfäste' med dålig anliggning, kommer nog garanterat inte att hålla. Jag har inte köpt någon adapter än; den första bilden visar hur sågen ser ut original och det nya bladet jag gärna vill fästa.
Det nya bladet har mindre hål än sexkanten som sticker upp från fästet på sågen.
Det nya bladet; är det så kallad 'mulitmaster'?
Mvh Martin Knockonwood
Det nya bladet har mindre hål än sexkanten som sticker upp från fästet på sågen.
Det nya bladet; är det så kallad 'mulitmaster'?
Mvh Martin Knockonwood
Multimaster är Feins nuvarande namn på själva multimaskinerna.M Martin Knockonwood skrev:
Bladet är ett universalblad som passar diverse fästen, bl.a. s.k. OIS, dock inte Starlock (som Fein, Bosch och Makita använder numera) och inte heller SuperCut som jag tror fästet på din maskin kallades.
Medlem
· Värmland
· 25 inlägg
Tack för jättebra information!!!
Jag hittade ett billigt kit med 5 adaptrar på nätet som jag köpte. Hoppas de funkar, annars får jag återkomma.
Jag hittade ett billigt kit med 5 adaptrar på nätet som jag köpte. Hoppas de funkar, annars får jag återkomma.
Jag har köpt en adapter på Amazon till en troligtvis ännu äldre Fein med beteckningen MSx 636. Där maskinens fäste ser ut så här:
Vet inte vilken adapter som du har tittat på men den jag köpte är i princip två brickor och en försänkt insexskruv. Bladet på bilden passar i adaptern och sitter faktiskt fast förvånande bra. Trodde att det skulle snurra runt direkt men det gör det inte. Kan vrida sig lite om man kör en längre stund med det är lätt att justera. Den ena brickan har en lite "stjärna"/kryss som håller bladet. Det ingjutna krysset skulle kunna varit lite tjockare, man får ser till att bladet verkligen passar exakt med upphöjningen men det fungerar. Brickan ser ut så här.
Logga in
Skapa konto
Vet inte vilken adapter som du har tittat på men den jag köpte är i princip två brickor och en försänkt insexskruv. Bladet på bilden passar i adaptern och sitter faktiskt fast förvånande bra. Trodde att det skulle snurra runt direkt men det gör det inte. Kan vrida sig lite om man kör en längre stund med det är lätt att justera. Den ena brickan har en lite "stjärna"/kryss som håller bladet. Det ingjutna krysset skulle kunna varit lite tjockare, man får ser till att bladet verkligen passar exakt med upphöjningen men det fungerar. Brickan ser ut så här.
Produkter som diskuteras: "insexskruv"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Medlem
· Värmland
· 25 inlägg
Medlem
· Värmland
· 25 inlägg
Hittade dessa:
https://www.aliexpress.com/item/100...o.order_list.order_list_main.5.77481802nUqGCn
Ingen aning om dom passar, men provar.
https://www.aliexpress.com/item/100...o.order_list.order_list_main.5.77481802nUqGCn
Ingen aning om dom passar, men provar.
Produkter som diskuteras i tråden