Valnöt eller plywood?

  • Antal röster
    5
1. Jag har förgäves letat möbel som passar en växande vinylsamling och funderar på att bygga själv. En lösning jag fastnat för är mindre väggmonterade lådor och jag tycker det är snyggt med gerade sidor om man ska behålla det trärent. Men hur får jag till det utan synlig skruv etc?

Tänker mig något sånt här:
Väggmonterade lådor i valnöt fyllda med vinylskivor och en skivspelare ovanpå en låda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Mtrl, har det nån betydelse för montering och hållfasthet om jag använder valnöt som på bilden (svindyrt?) eller snickeriplywood i (tex den här i 12 mm)?
 
1. Till att börja med måste du få till bra gerade kanter. Görs med ex bordsåg, alt kap o gersåg om den klarar bredden som krävs, sänksåg kan väl också funka. Tror dock inte det blir super på kap gersågen, det krävs rätt mycket (icke flex och exakt såg) för att få ett sånt gerat snitt exakt rakt över hela längden.

Efter du har snitten på plats behövs det domino eller lamellkex eller pluggar för att förstärka fogen. Domino eller kex klart enklare men inte alla äger sådana maskiner.

Alt kör du på fräsbordet med ett miterlock stål men då kommer du se profilen på ytterkanten. http://ecx.images-amazon.com/images/I/71xXAiRpwtL._SL1500_.jpg

Här är en tråd på samma tema, där det görs gerade hörn utan superdupermaskiner. https://www.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/268413-bygga-tv-bank.html

2. Nä ingen större skillnad, fast om jag gått på plywood hade jag nog kostat på mig björkplywood.

Ett alternativ är att bygga i fanerad MDF, det är inte jättedyrt. Nackdelen är att du måste kantlista yttersidorna annars syns mdfen där. Hyllorna på bilden ser ut att vara fanerade om man ser på ådringen.
 
  • Gilla
High_Fidelity
  • Laddar…
Håller helt med Ola men vill tillägga en metod för att förstärka hörnen som kanske kan funka - limma in splines efter att låsorna limmats ihop. Dessa kan göras i kontrasterande trä för en fin effekt.
 
  • Gilla
High_Fidelity
  • Laddar…
richardtenggren
Jag har tänkt mig att fräsa ett spår och använda mig av en lös fjäder i mitt kommande sängbordsbygge. Tanken är att inte fräsa ända ut till ändan, så fjädern aldrig syns. Jag tänker mig en design snarlikt den som falkn gjorde, fast utan att köpa en domino eller lamellfräs.
 
Trodde jag svarat men tydligen missat.

Tack för svar och synpunkter! Bordssåg kan lånas och troligen även nån form av lamellkex.
Återstår att kolla tillgång och priser på virke.

Funderade på hur tunnt man vågar gå. 20, 18, 16... mm?
 
Hmm, angående tjocklek, hittade de här i björk vars tjocklek anges till 1/2 tum, mao 12,7 mm.
Björkträhyllor staplade med vinylskivor framför rå betongvägg, synlig person delvis och tjocklek på trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Låter inte det väldigt tunnt? Visserligen med ett fullt bakstycke på 1/4 tum också.
https://www.simplewoodgoods.com/storage-cube

Hur står sig deras fog med "rabbeted miters" (vilket väl beror på profil, svårt att se på produktbilderna) jämfört med ett gerade hörn med kex? Likvärdigt? Vilket är enklast att göra?
Teknisk ritning som visar olika träsammanfogningar med måttangivelser, inklusive miters och rabbets.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Din fråga beror väldigt mycket på material. Är det massivträ så funkar det väldigt dåligt då det bara blir ändträ mot "längsträ" med lim. Med plywood skulle det hålla betydligt bättre. Oavsett så blir fogen mycket starkare när du gerar med kex. På grund av kexen då främst.
 
Lite lustigt men ingen har röstat på valnöt som material. Undrar varför?
 
Gerad fog är galet starkt. Tror nog att den är starkare än stumfogen. Men någon form av helt eller halvt bakstycke skal du väl ha. Och fjäder eller kex bör du ha.
Använder du dig av det så kan du göra som du vil och vilket material du vill.

Pesonligen skulle jag valt valnöt gerad fog med fjäder och helt bakstycke av 4-6 mm fanerad plywood. kanske 6 mm för att det blir enkelt vid infästning behöver inte förstärka någon stans. Och gärna tunt 12 mm till resten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.