Här är det -18 ute i dag och 22 grader inne. Kan fortfarande inte känns minsta tendens till att det skulle dra kallt, någon stans i huset.

Våra innertak sluttar 17 grader och donen är vrida så luften blåser in upp efter taken. Kanske är en framgångsfaktor?
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Jämn spridning så man inte känner drag är lösningen.
 
  • Gilla
sepani och 1 till
  • Laddar…
K
Det jag vill lägga till till mitt tidigare inlägg är också att jag tycker att eftervärmaren är inte riktigt så effektiv som man tror. Det blir lätt så att även med eftervärmaren påslagen så blir det kall känsla från tilluftsdonen. En av anledningarna tror jag är det att tilluften tyvärr hinner kylas av igen efter eftervärmaren. Först så går ju ventilationskanalerna på kallvinden en liten bit, sedan går de i bjälklaget ganska många meter. Även om rören är isolerade, och eftervärmaren värmer upp till 20 grader vid FTXen, så kommer det kanske inte in mer än 15 grader in i rummen ändå.

Olika hus är olika, men med tanke på installationskostnaden för eftervärmare och elpriserna så hade jag haft det som sista åtgärd. Första åtgärden för mig är att experimentera med hur lågt du kan ställa ner fläktarna. Jag hade också försökt minska skillnaden i fläktvarvtal mellan inkommande och utgående luft. Lite skillnad är väl bra, men det kan nog bli mindra bulller om fläktarna är mer balanserade.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Jag är ganska säker på att det går att skruva ned hastigheten utan att det blir negativt. Vi hade även tidigare (utan FTX) bra värden. Vet däremot inte hur göra det (om man kan ändra inställning i appen). Det som firman borde tänkt på är såklart placering av donen i relation till möblering (den går såklart inte att ändra hur som helst). Donen sattes främst utifrån var de ”snyggast” kunde placeras och så ville vi nog ha det. Vi har kallvind men under den två ventilerade plan om vardera 140 m2), om vi endast haft ovanplanet kunde de placeras mer fritt.
 
K Kulibertikus skrev:
Det jag vill lägga till till mitt tidigare inlägg är också att jag tycker att eftervärmaren är inte riktigt så effektiv som man tror. Det blir lätt så att även med eftervärmaren påslagen så blir det kall känsla från tilluftsdonen. En av anledningarna tror jag är det att tilluften tyvärr hinner kylas av igen efter eftervärmaren. Först så går ju ventilationskanalerna på kallvinden en liten bit, sedan går de i bjälklaget ganska många meter. Även om rören är isolerade, och eftervärmaren värmer upp till 20 grader vid FTXen, så kommer det kanske inte in mer än 15 grader in i rummen ändå.

Olika hus är olika, men med tanke på installationskostnaden för eftervärmare och elpriserna så hade jag haft det som sista åtgärd. Första åtgärden för mig är att experimentera med hur lågt du kan ställa ner fläktarna. Jag hade också försökt minska skillnaden i fläktvarvtal mellan inkommande och utgående luft. Lite skillnad är väl bra, men det kan nog bli mindra bulller om fläktarna är mer balanserade.
Ska säga att bullret o klagomålen från grannarna försvann när frånluft sänktes från 3200 till 2200
 
Attitudeswe
K Kulibertikus skrev:
Jag har under de senaste 10 åren experimenterat lite med både uppvärmningssystem och ventilation på vårt hus.

Jag har ett Östberg Heru 90 FTX och har haft en separat eftervärmare påslagen på vintrarna. Nu installerade vi bergvärme i mars och då slog jag av eftervärmaren. Precis som andra skrivit, funkar alldeles utmärkt, det sänker elförbrukningen men det blir lite kallare i tilluftsdonen.

Men, det jag skulle föreslå till trådskaparen är att dra ner fläkthastigheten. Är säker på att man kan ha ett flöde som är mindre än det som rekommenderas. Mina fläktar går på 1800-1900 rpm på både till och frånluft. Och jag har ett litet aggregat och ett stort hus. Testa att dra ner fläktarna ock kolla sedan:
- är det fortfarande bra luft inomhus?
- köp tre fuktmätare och ställ på olika platser i huset. Håller sig fukten under 75% fortfarande?
- torkar tvätten ok? kondens på rutorna? blir det tillfälligt kondensvatten inne i FTXen? Torkar badrummet upp ok efter att man har duschat?
Om inga problem uppstår så kör på den lägre fläktinställningen.

Om grannarna klagar så kan du behöva en ljuddämpare till på den kanalen. Inget konstigt med det. Jag ska fixa det på min egen då min FTX hörs en del ute på altanen.
Jag får kondens på 40år gammla 3-glas fönster vid 55% eller högre RF inne och -10 ute.
 
K
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Jag får kondens på 40år gammla 3-glas fönster vid 55% eller högre RF inne och -10 ute.
Kan tänka mig det. Om jag har -10 ute så har jag 30-35% fukt inne. Jag får ställa in mina akustiska gitarrer i ett vitrinskåp. Med stängda dörrar på skåpet och två inställda vattenskålar får jag upp fukten inne i skåpet till 55%, så att gitarrerna inte torrspricker.

55% är säkert bättre för huden och för ens egna luftvägar.
 
  • Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
baklastaren baklastaren skrev:
FTX har 1358 timmars gångtid (57 dygn) så här långt och el-batteriet (1300 w) har gått 17 timmar, dvs 1,2% av gångtiden. Inställd på 19 graders tilluft. Har funderat på att avaktivera el-batteriet, men om det forsätter på denna begränsade nivå så får det rulla på.
Det här indikerar att det inte alls drar särskilt mkt el för att få upp temperaturen till lite mer drägliga nivåer.
Om man kombinerar det med riktbara don så bör det kunna bli acceptabelt även för frusna personer.
 
Frågan är också vad som ger mest/best fördelad värme för pengarna, öka temåp. på värmepannan eller värmare på FTX? Jag är inte säker på att det ger mest "bang for the bucks" med förvärmare på FTX då det ordinarie värmesystemet ger en helt annat värmespridning och samtidigt ökar tempen på tilluften i FTX-systemet en aning.
 
Sådär nu var det gjort! Eftervärmaren på 1200W är avstängd. Höjde en grad på bergvärmepumpen som lite kompensation. Kommer hålla stenkoll på displayen som nu visar -2⁰ ute, 18⁰ frånluft och en verkningsgrad på 84%. *Nagelbitaremoji* Drog iväg mail idag, både till försäljaren och ett till tillverkaren där jag frågade om det var värt att stänga av värmaren och höja på pumpen. Tillverkaren sa stäng av (det var inte frånvaron av värmaren senast som pajade motorn) och försäljaren sa att den förmodligen borde vara igång då den ändå inte drar så mycket. 🤔
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Sådär nu var det gjort! Eftervärmaren på 1200W är avstängd. Höjde en grad på bergvärmepumpen som lite kompensation. Kommer hålla stenkoll på displayen som nu visar -2⁰ ute, 18⁰ frånluft och en verkningsgrad på 84%. *Nagelbitaremoji* Drog iväg mail idag, både till försäljaren och ett till tillverkaren där jag frågade om det var värt att stänga av värmaren och höja på pumpen. Tillverkaren sa stäng av (det var inte frånvaron av värmaren senast som pajade motorn) och försäljaren sa att den förmodligen borde vara igång då den ändå inte drar så mycket. 🤔
Titta på injusteringsprotokollet och se efter hur mycket flöde du har. Efter det så kan du antagligen se efter vad du har för temp efter växlaren. Sen så är det rätt enkelt att räkna ut hur mycket effekt värmaren behöver för att höja till exempel 3dgr C. Sen får du helt enkelt avväga komfort kontra ekonomi. P= 1.2 x dT x q (m3/s). Slår ut i kW

Du kan ju anta ett värsta fall scenario så får du en uppfattning….
 
@Åbyfor "Hej Google" förklara det jag just läste som för en treåring. 😂Ledsen men jag begriper inte mycket av det du skrev. Ska prata med en firma som jobbar med samma aggregat som jag själv installerat och be dem ställa in allt. Tack iallafall 🙌
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
@Åbyfor "Hej Google" förklara det jag just läste som för en treåring. 😂Ledsen men jag begriper inte mycket av det du skrev. Ska prata med en firma som jobbar med samma aggregat som jag själv installerat och be dem ställa in allt. Tack iallafall 🙌
P= 1.2 x dT x q (m3/s)

Effekt(kW) = 1,2 × temperaturhöjning i grader × luftflöde i m3/s

0,35l/s × m2 är bbr kravet.
120m2 ger då 42l/s eller 0,042m3/s
Höja temperatur från 15 till 18 (18-15=3)

P= 1.2 x dT x q (m3/s)
->
1,2×3×0,042=0,1512kW eller 151W

Kan ju förenkla och skriva:
P(W)= 1.2 x dT(°C) x q (l/s)
 
  • Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
P= 1.2 x dT x q (m3/s)

Effekt(kW) = 1,2 × temperaturhöjning i grader × luftflöde i m3/s

0,35l/s × m2 är bbr kravet.
120m2 ger då 42l/s eller 0,042m3/s
Höja temperatur från 15 till 18 (18-15=3)

P= 1.2 x dT x q (m3/s)
->
1,2×3×0,042=0,1512kW eller 151W

Kan ju förenkla och skriva:
P(W)= 1.2 x dT(°C) x q (l/s)
Fast borde inte 1.2 ha enheten Ws/(l*K).
Annars skulle W = l*K/s

Edit: inser nu att du kanske bara menar att man ska använda C och l/s i formeln 🤔
 
  • Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast borde inte 1.2 ha enheten Ws/(l*K).
Annars skulle W = l*K/s

Edit: inser nu att du kanske bara menar att man ska använda C och l/s i formeln 🤔
Ekvation som representerar en fysikalisk eller teknisk beräkning med variabler som P, q1, ρ, Cp, och ΔT1.

P = erforderlig effekt i kW
q1 = luftflöde i m³/s
ρ = luftens densitet, sätts vanligen till 1,2 kg/m³
cp = specifik värmekapacitet för luft, sätts vanligen till 1,00 kJ/(kg °C)
ΔT1 = önskad temperaturhöjning i °C

Huvudsaken är ja att man får rätt svar i slutändan kan jag tycka. cp för luft är ju 1.0 vilken man då kan ta bort då 1x1=1

Svaret blir ju dock ett ungefär då man inte kompenserar för den varierande luftmassan beroende på temperatur. Dock så ser jag inte så så stor poäng med det i ett villaaggregat.
 
  • Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.