Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
P= 1.2 x dT x q (m3/s)

Effekt(kW) = 1,2 × temperaturhöjning i grader × luftflöde i m3/s

0,35l/s × m2 är bbr kravet.
120m2 ger då 42l/s eller 0,042m3/s
Höja temperatur från 15 till 18 (18-15=3)

P= 1.2 x dT x q (m3/s)
->
1,2×3×0,042=0,1512kW eller 151W

Kan ju förenkla och skriva:
P(W)= 1.2 x dT(°C) x q (l/s)
Ska kika på detta, tack!

Har kört ftx med roterande växlare utan eftervärmare i snart 15 år utan problem

Hej
Man brukar säga att lufttemperaturen ska vara högst tre grader lägre än rumstemperatur för att inte få en känsla av kalldrag. Efter kan det varierar från person till person.

Angående ljudet kan det vara ett lager. Heru har bytt lager och haft en del problem med vissa modeller (bl.a 100). Att det försvinner när du minskar hastighet är normalt. Inte så svårt att byta iaf för Heru 100.

gör en ventilationskontrol. Då får du svar på frågan om rpm m m. Du kan viss minska rpm för till och frånluft men då förnyas inte luften lika ofta som det ska göras.

• Gilla
sepani
  • Laddar…
M M.sandström skrev:
Jag har ett vattenbatteri på luften till huset efter min heru 160.
använde den första vintern men haft den så gott som avstängd sedan dess förutom vissa köldknäppar.
Det kan dock vara riskabelt om återvinningen går sönder då den kan frysa sönder.
Roterande värmeväxlare fryser inte sönder. Ingen fara där. Det är betydligt större risk med korsväxlare som inte fryser sönder. Fast det kan bli en isklump. Då är det viktigt att den får tina själv. Inga verktyg. Det som är viktigt är att frånluftstemperaturen inte är för kall.

• Gilla
Åbyfor och 1 till
  • Laddar…
Borde finnas risk om den roterande värmeväxlaren inte går och fläktarna pumpar många minus genom vatten batteriet, men jag kanske har missförstått konstruktionen

M M.sandström skrev:
Borde finnas risk om den roterande värmeväxlaren inte går och fläktarna pumpar många minus genom vatten batteriet, men jag kanske har missförstått konstruktionen
Du har inte missförstått. Jag bara missförstod frågan. Det finns alltid en risk att vattenbatteriet kan frysa sönder när det är minusgrader ute. Inte värmeväxlaren. Därför finns det 2 skydd. Fryskydd och varmhållning. Fryskyddet har en tempgivare som mäter vattentemperaturen på utgående vatten på värmebatteriet. Som oftast är inställt på 8 grader när aggregatet snurrar. Under 8 grader stoppas aggregatet. Och uteluftspjället som det heter stänger mot kylan ute. Det är ytterst viktigt att det finns värme fram till vattenbatteriet och minst 20 grader när det är minusgrader ute. Det är mycket viktigt att cirkpumpen alltid går när det är minus. Det kan bromsa frysningen.
Att batteriet fryser finns inte på din karta. Kostar mycket pengar. Dels ett nytt vattenbatteri med arbetskostnad dels eventuell vattenskada på huset. Samma givare när aggregatet ska stå still, håller en inställd temperatur som kan vara mellan 20 och 30 grader i värmebatteriet som kallas varmhållning. Dessa 2 skydd måste ha värme för för att kunna skydda värmebatteriet när det är minusgrader ute. I år har jag sett 3 sönderfrysta batterier. Inte roligt för en mack och ett behandlingshem. Jag skattar kostnaden mellan 40 000 för den billigaste och 100 000 för den dyraste. Fast för privatpersoner borde det bli billigare.
Att inte värma tilluften. Fast ändå skydda värmebatteriet är trixigt att få till. Och inget jag rekomenderar. Fast det är inte jag som betalar dina räkningar. Vet att mitt svar spretar lite. Så du får fråga igen om det du vill veta mer om.

-28 grader här idag men vi kan fortfarande inte känns att det drar kallt från tilluften.

• Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
-36 grader nu på morgonen. Fortfarande inga tendenser till att det skulle dra kallt från ventilationen.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
-36 grader nu på morgonen. Fortfarande inga tendenser till att det skulle dra kallt från ventilationen.
Damn! Bara -14 här. För eller eftervärmare på?
Tillverkaren sa "stäng av den och kör mer bergvärme"
Försäljaren som installerat ventilation i 40år sa "Den drar så lite så låt den vara på"

• Gilla
Comsys
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Försäljaren som installerat ventilation i 40år sa "Den drar så lite så låt den vara på"
"Drar så lite" när elen är svindyr oxå? Bergvärme billigare än för/eftervärmare 9 av 10 ggr.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
"Drar så lite" när elen är svindyr oxå? Bergvärme billigare än för/eftervärmare 9 av 10 ggr.
Jag vet, skitdåligt svarat av dem

Den här bilden tog jag igår för att posta i en annan tråd, Digital termostat visar inne- och utetemperatur, uppsatt måltemperatur och batteriprocent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
med en temperatur på -36 grader ute.
Jag vet inte vart tempgivarne sitter när den "bara" visar -26.
Oavsett det drar inte kallt och jag har ingen eftervärmare

• Gilla
nybyggarn3 och 1 till
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Ingen värmare påslagen. Körde den inbyggda eftervärmaren första vintern men stängde av den inför andra.

Jag tror att eftervärmaren är på 850W i vårt aggregat vilket skulle innebära ca 20 kWh per dygn om den går för fullt. När det är så här okristligt kallt förbrukar vi ca 60 kWh per dygn totalt, ca 40 kWh i snitt under en normal vintermånad. Det försumbart är det inte.

Så här ser min ut…🙀

Skärmbild av en app för temperaturstyrning visar nuvarande temperaturer och inställningar för uppvärmningssystem.
Skapa konto

Intressant! Såhär ser mitt ut nu. Minusgrader på avluften🤔

• Digital temperaturdisplay visar värden för olika sensorer, märkt med "ÖSTBERG".
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.