8 995 läst · 142 svar
9k läst
142 svar
Hur få rätt på FTX -behövs eftervärmare?
Ah, ja men då var det ett garantiärende. Dålig kvalitet på fläkten, det som förr kallades måndagsex.Manganbangan skrev:
Alla aggregat har ett litet internt läckage mellan in- och utluft, ca 1-4%. Är heller inget nämnvärt problem. Isf hade alla FTX-agg haft problem.
Nu kan det ju vara att just ditt agg är lite dåligt byggt och har mer internt läckage, men troligtvis inte, utan bara att du är observant på allt som förefaller tveksamt.
Om du inte har känningar med ngn ingenjör på företaget som har tillverkat ditt agg så är det bara att dokumentera* och följa upp årligen. Det mesta kommer att visa sig vara normalt och problemfritt med tiden. Förhoppningsvis allt. 🙂
* Noggrannt och omsorgsfullt. Foton, datum, temperaturer, fukt/RH, (o-)ljud etc, etc.
Har en likadan FTX som du. Jag har driftläge ”Normal” ca 50min/h. Vid normaldrift använder den inte elvärmaren och värmeväxlar riktigt bra. Se bild.Johannes Carlsson skrev:
Sen går den in i driftläge ”Avfrostning” ca 10min/h. Vid avfrostning sänker den tilluftsfläkten till 25% hastighet, öppnar bypass och kör igång elvärmaren till 100%.
Allt funkar bra och huset har energiklass A så FTX-värmaren verkar inte påverkar elförbrukning särskilt negativt men blev nyfiken på ditt driftläge ”Frysskydd”. Det har jag aldrig haft. Hur ställer den bypass och elvärmare då?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 842 inlägg
Samma här. Den va i frostläge när jag tog screenshot. Nu ligger den på ungefär 91% verkningsgrad omm man kollar på från och tilluftstempT TMatt skrev:Har en likadan FTX som du. Jag har driftläge ”Normal” ca 50min/h. Vid normaldrift använder den inte elvärmaren och värmeväxlar riktigt bra. Se bild.
Sen går den in i driftläge ”Avfrostning” ca 10min/h. Vid avfrostning sänker den tilluftsfläkten till 25% hastighet, öppnar bypass och kör igång elvärmaren till 100%.
Allt funkar bra och huset har energiklass A så FTX-värmaren verkar inte påverkar elförbrukning särskilt negativt men blev nyfiken på ditt driftläge ”Frysskydd”. Det har jag aldrig haft. Hur ställer den bypass och elvärmare då?
Besserwisher
· The Great North
· 974 inlägg
Det blir ett samtal till Heru tidigt på måndag morgon. Berättade jag att systemet varvade upp och ner hela tiden? Ska upp på vinden direkt imorgon bitti och kika. Isolera mera, se hur huven på taket ser ut. Täckt av snö kanske? Tack för grymt svarOldboy skrev:Ah, ja men då var det ett garantiärende. Dålig kvalitet på fläkten, det som förr kallades måndagsex.
Alla aggregat har ett litet internt läckage mellan in- och utluft, ca 1-4%. Är heller inget nämnvärt problem. Isf hade alla FTX-agg haft problem.
Nu kan det ju vara att just ditt agg är lite dåligt byggt och har mer internt läckage, men troligtvis inte, utan bara att du är observant på allt som förefaller tveksamt.
Om du inte har känningar med ngn ingenjör på företaget som har tillverkat ditt agg så är det bara att dokumentera* och följa upp årligen. Det mesta kommer att visa sig vara normalt och problemfritt med tiden. Förhoppningsvis allt. 🙂
* Noggrannt och omsorgsfullt. Foton, datum, temperaturer, fukt/RH, (o-)ljud etc, etc.
Det är så de flesta agg hanterar risken för igenfrysning av växlarpaketet. Man drar ner flödet på den iskalla friskluften och ökar den varma frånluften så att ev is tinar i växlaren. Alternativet är förvärmare.Manganbangan skrev:
Troligtvis är det mkt aktivitet nu när det är så kallt. När det blir lite mildare så kommer nog avfrostningsperioderna att bli färre.
Besserwisher
· The Great North
· 974 inlägg
Jag förstår, det är ju ett jäkla märkligt sätt att hantera frysrisken och min psykbrytsrisk är ju riktigt nära😂 Jag kunde se på displayen att fläkt nummer 1 går mellan 2.5V och 4.0V med några sekunders mellanrum. Har aldrig viljat ha plusgrader och måndag så mycket som nu 🙏Oldboy skrev:Det är så de flesta agg hanterar risken för igenfrysning av växlarpaketet. Man drar ner flödet på den iskalla friskluften och ökar den varma frånluften så att ev is tinar i växlaren. Alternativet är förvärmare.
Troligtvis är det mkt aktivitet nu när det är så kallt. När det blir lite mildare så kommer nog avfrostningsperioderna att bli färre.
Besserwisher
· The Great North
· 974 inlägg
Nu har jag lärt mig ett och annat om mitt FTX med eftervärmare. Jag har lyssnat på många experter som gett mig olika svar utan att veta alla förutsättningar har jag insett så här i efterhand. På mitt system kan jag ställa önskad temp på tilluften. Jag vill alltid ha 21 grader i huset. Utan eftervärmaren på måste aggregatet själv försöka återvinna såpass varm luft ur frånluften. När detta inte går har den sänkt tilluften till hälften i ett par sekunder för att sedan gå upp till normalt igen. Ljudet ifrån detta varvande hela dagarna o nätter har gjort mig galen och det har låtit som att det är fel på tilluftens fläktmotor. Jag har trott(och hört) att eftervärmaren på 1200W drar precis så mycket men så är det inte utan just nu ligger den på 14% alltså 168W. Fortfarande en del men absolut inte någon fara bara det blir tyst i huset. Jag har kollat runt en del och de flesta FTX har en anslutning för eftervärmare som bara är att skruva fast på avsatt ställe och plugga i en kontakt typ.S sepani skrev:Jag har haft en lång historia på forumet ([länk]) med min ganska nysinstallerade FTX anläggning. Efter många och långa bråk med leverantören (som är en känd firma i södra Sverige) gick de till slut med på att justera anläggningen så att frånluften som tidigare kunde gå upp till en bra bit över 3 000 rpm nu ligger relativt konstant på 2 340 rpm. Sedan de justerade ligger även tilluften konstant och då på 1 800 rpm. Jag har uppfattat att det inte är så anläggningen ska fungera, utan den ska vid kall väderlek strypa flödet av tilluft (men gör det alltså inte). Tidigare (när frånluften gick upp till 3 200 rpm) ströps tilluften så gissar att det har med det att göra. Som det nu är försöker vi desperat att reglera med schema och stänga av den vissa tider. Vi har skulle jag säga OK ventilation i huset. PROBLEMET (som vi fortsatt har) är att på vintern (och vi pratar då skånsk vinter med 0 C) drar det svinkallt från anläggningen i hela huset...Jag har i den fg tråden kunnat konstatera att verkningsgraden trots allt är OK och att det inte är isoleringen av rören på vår kallvind som är "felet". I tråden nämns eftervärmare, som är något som inte finns på vår anläggning. Åsikterna om huruvida det behövs går isär. Jag är inte speciallet frusen av mig, däremot lider min fru svårt av det kalla draget och det är faktiskt väldigt kallt...Är det en eftervärmare som ska till? finns ens en sådan till alla aggregat? och vad kostar en sådan (ca...). Alla tips mycket välkomna
[länk]
Besserwisher
· The Great North
· 974 inlägg
Manganbangan skrev:
Fläktarnas berg och dalbana var för att eftervärmaren var av. Slog på den och efter ett tag var det tyst. Ska på inrådan från tillverkaren isolera lite extra på avluftskanalen med. Återigen, stort tack🙌Oldboy skrev:Det är så de flesta agg hanterar risken för igenfrysning av växlarpaketet. Man drar ner flödet på den iskalla friskluften och ökar den varma frånluften så att ev is tinar i växlaren. Alternativet är förvärmare.
Produkter som diskuteras i tråden