Hej,
Önskar andra svar än "öva".
Söker tips och tekniker för att få till den sista spetsen på en bra skarspackling.
Jag är en glad (lite sur) amatör som fixar hemma och har spacklat många gånger men får aldrig till den perfekta spacklingen.
Bifogar 2 exempel.
Bild 1 är en korridor jag har fixat med ljusinsläpp i bortre änden. Alla skarvarna syns.
Bild 2-4 senaste vardagsrumsväggen som nu skarvarna spruckit från golv till tak.
Bild 5 visar ett spacklat skruvhål på en mörk vägg.
Spacklat 3 vändor och slipat mellan varje vända.
Jag har använt Nordsjös professional mediumspackel och pappersremsa.
Anzas träverktyg (150mm)
Jag vill bli bättre och få till spacklingen då jag iaf lägger ner tiden. Då kan jag lika gärna lära mig göra det bra.
Spackla en alt två vänor och sätta målarduk?
Använda fiberremsa istället för papper?
Mvh Daniel
Önskar andra svar än "öva".
Söker tips och tekniker för att få till den sista spetsen på en bra skarspackling.
Jag är en glad (lite sur) amatör som fixar hemma och har spacklat många gånger men får aldrig till den perfekta spacklingen.
Bifogar 2 exempel.
Bild 1 är en korridor jag har fixat med ljusinsläpp i bortre änden. Alla skarvarna syns.
Bild 2-4 senaste vardagsrumsväggen som nu skarvarna spruckit från golv till tak.
Bild 5 visar ett spacklat skruvhål på en mörk vägg.
Spacklat 3 vändor och slipat mellan varje vända.
Jag har använt Nordsjös professional mediumspackel och pappersremsa.
Anzas träverktyg (150mm)
Jag vill bli bättre och få till spacklingen då jag iaf lägger ner tiden. Då kan jag lika gärna lära mig göra det bra.
Spackla en alt två vänor och sätta målarduk?
Använda fiberremsa istället för papper?
Mvh Daniel
Redigerat:
Spackel sjunker in när det torkar.
Minst två spacklingar, första läggs med lite råge/kulle.
Gäller att ha tillräckligt styv spackelspade.
Jag har några olika,
en är 350 bred med ganska styvt blad, sviktar bara någon mm när man trycker på den när den är ”liggandes”
en är 600 men väldigt flexande.
Jag tog inte i alls lika mycket nu som med den andra.
Den breda är slängd och en ny styvare är inköpt.
Jag har några olika,
en är 350 bred med ganska styvt blad, sviktar bara någon mm när man trycker på den när den är ”liggandes”
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Yes, detta är funderat på 😊Demmpa skrev:Spackel sjunker in när det torkar.
Jag har några olika,
[bild]
[bild]
Frågade han på "proffsbutiken" och dem kör Anza. Jag använder Anzas träversion.
Tror jag spacklat skarvarna 3 gånger och slipat efter varje omgång.
Sista spacklingen har jag en lampa under så att jag verkligen ska kunna se så att det är samma nivå på skivan och spackelfogen men blir iaf inte bra.
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
Fel nummer ett är väl oftast att det slipas för mycket. Att man liksom nöter för mycket i rännan där spacklet ligger. Det ser jättebra ut såklart och känns slätt men när man målar så ser man diket. I själva verket så ska spacklet kanske vara 2-3dm brett och utslipat i plan med väggen. Det är ju bara prova med en bred spackelspade. Lägg den över spacklingen och är det glipa så kommer det att synas.....Samma när man slipar sen, det ska ske i breda drag över kanske en meter fram och tillbaks.
Ja, jag tror nu felet jag gör är att jag dels har för smal spade och vågar inte spacklat utanför rännan.S Stefan1972 skrev:Fel nummer ett är väl oftast att det slipas för mycket. Att man liksom nöter för mycket i rännan där spacklet ligger. Det ser jättebra ut såklart och känns slätt men när man målar så ser man diket. I själva verket så ska spacklet kanske vara 2-3dm brett och utslipat i plan med väggen. Det är ju bara prova med en bred spackelspade. Lägg den över spacklingen och är det glipa så kommer det att synas.....Samma när man slipar sen, det ska ske i breda drag över kanske en meter fram och tillbaks.
När jag skulle ge mig på det senaste spackelprojektet bestämde jag mig för att lyfta nivån på mitt hantverk en aning. Riktigt såhär illa som när du spacklat såg det inte ut (ursäkta) men jag var ändå inte nöjd med tidigare resultat. Jag såg då någon video på youtube som fick mig att förstå vad jag gjort för fel och det var just att jag la på spackel för smalt.D Dusty_Roads skrev:
Nu lägger jag en sträng mitt över skarv och försänkning och sedan lägger jag en till på var sida om detta. Därefter tar jag en bred spackel och drar av först mitt över hela så jämt jag kan, därefter med tryck på ena änden av spackeln som jag drar utanför det spacklade området. Då jämnar man av övergången mellan gips och spackel och slipper slipa så mycket. Gör man så blir det riktigt bra.
Se också till att hela tiden jobba med släpljus. Inte mot väggen, längs med. Då syns allt elände innan det är för sent...
Besserwisser
· östergötland
· 2 079 inlägg
Giraffslipen är en dålig spaklares bästa vän...🤣🤓
Liknande trådar
-
Hur få perfekta linjer utan att färgen blöder? Listfritt.
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur få perfekta väggar bäst på vävtapet och gammal tapet?
Färg, Måla & Tapetsera -
Grundfärg till bredspacklade gamla tapeter
Färg, Måla & Tapetsera -
Fasadfärg Beckers Perfekt Fasad Plus (Grå/Berg 013/S 2502-Y) - Örebro
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Jakten efter den perfekta ljusgrå fasadfärgen
Färg, Måla & Tapetsera