Vårt prefabricerade lusthus monterades för ca 3 år sedan. Det har glas i väggarna och kanalplast taket. Gummilist runt glasen, men ingen gummilist i taket runt kanalplastskivorna, allt enligt monteringsanvisningen som vi följde noga. Men det droppar in regnvatten i taket. Vi har lagt på silikon (med fogpistol) utvändigt för att täta men har inte lyckats tillräckligt bra, det droppar forfarande in här och var. Det är svårt/ omöjligt att avgöra precis var eftersom det kan läcka in på en punkt men vattnet kan följa metallprofilen innanför kanalplasten och droppa ner i en annan punkt. Jag söker förslag på hur vi kan bättra på tätningen. Någon mer lättflytande silikon eller liknande som tätar bättre? Någon form av beständig tejp? Andra möjligheter? Att börja om helt från början och demontera taket vill vi inte ge oss in på.
Produkter som diskuteras: "fogpistol"

Fogsprutor
Fogsprutor är verktyg som används för att applicera fogmassa, oftast i form av silikon eller akryl, vid tätning och limning i byggnadskonstruktioner och hantverksprojekt. De är essentiella för att uppnå en jämn och kontrollerad applicering
Läs mer
Jag skulle maila tillverkaren och be om råd, om det enligt dom har monterats fel på något sätt. Om ni gjort allt 100% korrekt så är ni garanterat inte ensamma att ha det här problemet med ett läckande tak.
Men börja med att kontakta leverantören/tillverkaren, förhoppningsvis kan dom bistå med en bra lösning
Jag tror att ni kommer att bli tvungna att demontera taket och montera det igen på ett sätt som förhindrar framtida läckage. Troligen med några gummilister inblandade som tätar skarvarna till 100%. Hur det ska göras kan i alla fall inte jag bedöma utan att se exakt hur det är monterat i nuläget.LLI skrev:
Men börja med att kontakta leverantören/tillverkaren, förhoppningsvis kan dom bistå med en bra lösning
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilka färger tål kyla
Färg, Måla & Tapetsera -
Vad använda för att fästa duschhylla mot kakel
Badrum -
Har du en Elfa-garderob? Vad skulle du göra annorlunda om vi skulle by
Övrigt husrelaterat -
Får snickare ha ett lager för kund utan att meddela?
Hantverkare -
Får jag byta min gamla Contura 350 till C350 kamin
Ved, Pellets, Flis
Tjänster
Populärt i forumet
-
Vad göra med ett nytt garagegolv i betong?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bygga "garage" i större förråd
Hur stora plintar till carport med förråd
Guide för beräkig av u-värde?
Prisuppskattning redskapsbod 12kvm
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus