253 läst · 7 svar
253 läst
7 svar
Hur få jämnare temperatur IVT 490 golvvärme
Renoveringsnovis
· Halland
· 21 inlägg
Hej!
Har golvvärme på undervåningen och el-radiatorer på övervåningen.
På undervåningen är det 16-17 grader på morgonen (mellan 0-8 grader ute). Höjs till 20 grader senare på dagen.
Har justerat givarna som sitter i varje rum men det blir inte jämnare eller höjd topptemperatur.
Styrhattarna jobbar varje morgon på golvvärmen.
Värmekurva är inställd på 5. Men manualen säger att det bör vara 3-4.
Hur får jag en jämnare temperatur? Öka värmekurva?
Vill inte ha 16-17 grader på morgonen. Tog över huset i våras. Tidigare ägare säger att dem ”alltid” haft det inställt så (sedan 2004 då huset byggdes)
Tack!
På undervåningen är det 16-17 grader på morgonen (mellan 0-8 grader ute). Höjs till 20 grader senare på dagen.
Har justerat givarna som sitter i varje rum men det blir inte jämnare eller höjd topptemperatur.
Vill inte ha 16-17 grader på morgonen. Tog över huset i våras. Tidigare ägare säger att dem ”alltid” haft det inställt så (sedan 2004 då huset byggdes)
Tack!
Redigerat:
Har hus byggt 2008 med en IVT490 .Gullkragen skrev:Hej!
Tack!
IVT490 har ju även elpatroner inbyggt så värmeenergin borde räcka till .
Testa att göra en fabriksåterställning på VP , börja om från början sas .
Är golvvärmen i en betongplatta eller är golvet konstruerat av träprodukter ?
Har själv kompletterat med en LLVP i mitt hus .
Renoveringsnovis
· Halland
· 21 inlägg
Tack för tipset. Jag ska prova att knäcka värmekurvan först här om någon dag för att se om värmen blir lite mer påtaglig när det är kallt på natten. Det är betong.Tomture61 skrev:Har hus byggt 2008 med en IVT490 .
IVT490 har ju även elpatroner inbyggt så värmeenergin borde räcka till .
Testa att göra en fabriksåterställning på VP , börja om från början sas .
Är golvvärmen i en betongplatta eller är golvet konstruerat av träprodukter ?
Har själv kompletterat med en LLVP i mitt hus .
Ställ alla rumstermostaterna på Max och reglera värmen med kurvan. Det är mer skonsamt för kompressorn. Låt det gå några dagar mellan justeringar så systemet svänger in. Kika även på vid vilken utetemperatur som kurvan ”börjar”. Sista utväg, köp en ny panna innan din IVT packar ihop, mer moderna varianter är lättare att styra och reglera. Vi böt till en Nibe 735-7 och den är som en dröm jmf vår gamla IVT490.
Betongplatta är en trög värmegivare , har man stora variationer på temp utanför huset så kan det i mitt hus variera 2-3 gr inomhus .Gullkragen skrev:
Men alla hus är olika .
För att göra det lättare för dig så är mitt råd att göra en fabriksåterställning . Kanske föregående ägare har ställt om i menyer som han inte ens kommer ihåg .
Läs även manualen för att sätta dig in i VP .
LLVP är ingen dum ide ihop med en äldre FLVP .
Har du kvar isolerstrumpan till avluften eller har den bytts till ngt bättre ?T Trcgol2 skrev:Ställ alla rumstermostaterna på Max och reglera värmen med kurvan. Det är mer skonsamt för kompressorn. Låt det gå några dagar mellan justeringar så systemet svänger in. Kika även på vid vilken utetemperatur som kurvan ”börjar”. Sista utväg, köp en ny panna innan din IVT packar ihop, mer moderna varianter är lättare att styra och reglera. Vi böt till en Nibe 735-7 och den är som en dröm jmf vår gamla IVT490.
Överväger själv ett framtida byte till Nibe 735-7 , men ser en utmaning ang avluften .
Har 2 vånings hus .
Bra påpekande, viktig punkt. Vi kollade på nuvarande isolering (huset byggt 2010) och konstaterade att den uppfyllde specen för 735-7 på såväl ritning som i verkligheten.Tomture61 skrev: