Renoverade köket för ett drygt år sedan och tag allt från Epoq, inkl. diskbänk med tillbehör. Rörmokaren använde det vattenlås Elgiganten/Epoq skickat med,vilket passar och fungerar hur bra som helst. Det som dock stör mig lite är att den vajerstyrda silkorgsöppnaren inte passade till det medföljande vattenlåskitet. Jag sa till VVS:arn att det är okay att strunta i mekaniken för att få allt på plats direkt. Tänkte att det tar jag själv nån gång framöver.

Så det gör jag nu. Har försökt googla efter nån sorts övergång mellan rören, men inte lyckats hitta rätt.

Som ni ser av bilderna är röret med lyftaren 40 mm medan det rör som nu går in mot vattenlåset bara är 32 mm. Det är det senare som ska bort och ersättas med det med lyftmekaniken.
Vy under diskbänk som visar ett grått vattenlås och rör, ett märkt med "32mm", anslutningar och slangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Epoq diskbänksvattenlås och vajerstyrd silkorgsöppnare på träyta, 40 mm och 32 mm rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vet någon om det finns nån övergångslösning eller nåt annat?
 
Du borde kunna sätta den övre delen av lyftarröret direkt mot vasken med de och sedan koppla ihop den gängade änden mot muttern på "32mm röret" som går till vattenlåset. Det går antagligen att kosta ner 40mm röret så att det blir en kort S-böj.

32mm röret är inte utbytbart utan allt från den vita tratten till efter vattenlåset är en enhet. Du kan skjuta ihop 32mm delen så att den blir kortare om det hjälper
 
Ja, visst borde det gå. Ibland är det uppenbara för nära näsan.

Gissar dock att jag får sänka vattenlåset. Annars lär det bli bakfall.

Tack för svaret. Återkommer med hur det gick.
 
Vattenlåset kommer sänkas automatiskt när du skruvar av 32mm röret men du kanske måste kapa den våffliga avloppsslangen för att den inte ska bli för lång.
 
Ville bara återkoppla och tacka för tipsen. Fungerade som utlovat. Hade en extra packning (som saknades) liggande, och fick kapa avloppsslangen 60 mm. Sen håltagning i vaskens bakkant och på det montering. Tog mindre än en timma.
Undrar varför rörkrökarn inte gjorde jobbet. Han hade ju fått betalt.

Nåväl, slutet gott, allt vått rinner bort ... Nyinstallerad vattenlås och avloppsslang under vask, inklusive kopparledningar och elektrisk kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.