1 419 läst · 7 svar
1k läst
7 svar
Hur få bort trimmerhuvud?
Medlem
· Blekinge
· 10 472 inlägg
Hej,
jag har en Jonsered 2128 och försöker få av trimmerhuvud. Normalt är att sätta i en låspinne som blockerar axeln och sedan vrida trimmerhuvud medsols (vänstergänga). Men det finns inget mothål för låspinnen. Jag tror att det fattas medbringarskivan som låspinnen brukar gå i och låser axeln. Vad ska jag göra?
jag har en Jonsered 2128 och försöker få av trimmerhuvud. Normalt är att sätta i en låspinne som blockerar axeln och sedan vrida trimmerhuvud medsols (vänstergänga). Men det finns inget mothål för låspinnen. Jag tror att det fattas medbringarskivan som låspinnen brukar gå i och låser axeln. Vad ska jag göra?
Medlem
· Blekinge
· 10 472 inlägg
Problemet är löst.
Medlem
· Blekinge
· 10 472 inlägg
Jag skruvade bort hela växelhuset. På maskinsidan sitter drivaxeln i ett splinesförband med 7 åsar. Så dumt och ingen sexkantnyckel eller torx eller annat vettigt får grepp. Jag körde in en knippe små skruvmejslar och fick ett någorlunda bra grepp för att hålla fast splines. Jag hade redan badat trimmerhuvudet i rostlösare och kunde nu vrida av det någorlunda enkelt.
Nu ska jag bara få fatt i den idioten som glömde att sätta dit medbringarskivan. Jag tror jag kan se honom i badrumsspegeln.
Nu ska jag bara få fatt i den idioten som glömde att sätta dit medbringarskivan. Jag tror jag kan se honom i badrumsspegeln.
Redigerat:
satt det en mutter i botten på huvudet?T Thomas_Blekinge skrev:Jag skruvade bort hela växelhuset. På maskinsidan sitter drivaxeln i ett splinesförband med 7 åsar. Så dumt och ingen sexkantnyckel eller torx eller annat vettigt får grepp. Jag körde in en knippe små skruvmejslar och fick ett någorlunda bra grepp för att hålla fast splines. Jag hade redan badat trimmerhuvudet i rostlösare och kunde nu vrida av det någorlunda enkelt.
Du kan ta mutterknacken nästa gång.. isåfall
Medlem
· Blekinge
· 10 472 inlägg
I botten på huvudet sitter en hals. En mutter har jag inte sett där.