Hej gott folk!
Ny medlem här och likväl nybliven husägare (men har läst många år på forumet).
Jag har ett litet problem jag hoppas jag kan få lite råd för.
Jag vill förbättra isoleringen runt fönsterkarmen på våra fönster i huset. Det ska vara relativt nya fönster, 3-glas, men tycker mig uppleva lite mycket kallras.
Fick tipset att använda tätningstejp från t.ex. 3M; med tanken att sätta det mellan regel och fönsterkarm så det sluter tätt.
Jag tog loss ett fönsterfoder för att kolla läget. Men smygarna verkar sitta fast rätt rejält, så jag kommer inte åt där inne.
Hur hade ni gjort?
Kan man dra tejpen så den istället fäster på änden av smyglisten och sen direkt på väggen, innan man täcker med foder? Eller tappar man effekten då?
Eller, hur får jag bort smyglisterna utan att förstöra allt på köpet? :/
Undrar även… Drevningen ser bara ut att bestå av expanderande skum. Kan jag förbättra detta ytterligare?
Väldigt tacksam för hjälpen!
mvh,
Micke
Ny medlem här och likväl nybliven husägare (men har läst många år på forumet).
Jag har ett litet problem jag hoppas jag kan få lite råd för.
Jag vill förbättra isoleringen runt fönsterkarmen på våra fönster i huset. Det ska vara relativt nya fönster, 3-glas, men tycker mig uppleva lite mycket kallras.
Fick tipset att använda tätningstejp från t.ex. 3M; med tanken att sätta det mellan regel och fönsterkarm så det sluter tätt.
Jag tog loss ett fönsterfoder för att kolla läget. Men smygarna verkar sitta fast rätt rejält, så jag kommer inte åt där inne.
Hur hade ni gjort?
Kan man dra tejpen så den istället fäster på änden av smyglisten och sen direkt på väggen, innan man täcker med foder? Eller tappar man effekten då?
Eller, hur får jag bort smyglisterna utan att förstöra allt på köpet? :/
Undrar även… Drevningen ser bara ut att bestå av expanderande skum. Kan jag förbättra detta ytterligare?
Väldigt tacksam för hjälpen!
mvh,
Micke
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänker du angående tejpen jag pratade om? Eller tänker du på annan sorts isolering?T toolman77 skrev:
Om tejpen: Vanligtvis har jag sett att man sätter tejpen på insidan. Misstänker att det har något att göra med hur hållfast tejpen blir i olika värme kanske? För det lär ju bli kallare på utsidan om drevningen.
Sen sitter tyvärr fönstret högre upp än jag når med tillgänglig stege. Så hade det gått att förbättra isoleringen utan att göra det utifrån så hade det absolut varit att föredra.