Hej.
Har 3 eldstäder i mitt hus, samtliga eldstäder delar murstock men har varsin rökkanal, köksfläkten går på den 4e. Oskar-kaminen ger bra med värme. Men den öppna spisen skulle jag vilja effektivisera, då den är lite "elda för kråkorna"
Hur kan den effektiviseras utan att man saboterar befintligt murverk och slamning?
Har 3 eldstäder i mitt hus, samtliga eldstäder delar murstock men har varsin rökkanal, köksfläkten går på den 4e. Oskar-kaminen ger bra med värme. Men den öppna spisen skulle jag vilja effektivisera, då den är lite "elda för kråkorna"
Hur kan den effektiviseras utan att man saboterar befintligt murverk och slamning?
Jo den brukar jag elda i då det behövs, eller bara vill myselda. Den öppna har jag aldrig eldat speciellt i då den slukar mer energi än vad jag tillför. Jag vill kunna myselda/värmeelda i den stora utan att bli av med all värme 😄 därav frågan om effektivisering.A AndersS skrev:
Självdragsventilation. Vattengolvvärme
Uppar en bild till. Invändigt i kåpan ser det ut såhär dvs snedtak med avslutning mot skorstenens öppning, där aluminiumfolien är, satte dit den för att avskräcka katten att hoppa dit upp, men icket 😆 fick lov att näta igen istället
Klicka här för att svara