283 läst · 2 svar
283 läst
2 svar
Hur drar jag lämpligen avluft-kanalen från köksfläkten?
som det är nu är avluft-kanalen dragen upp till vinden, i golvnivå på vinden går spiro-röret in i en av skorstenskanalerna. Spiroröret går bara rakt in och avslutas direkt (skorstenskanalen är tätad neråt). Detta innebär att fett och damm sätter sig på väggarna i skorstenskanalen, det blir svårt och bökigt att rengöra både spiro och skorstenskanalen. Först tänkte jag sätta upp en avlufts-huv på taket, men för att slippa ev. läckageproblem i framtiden, tänker jag istället att dra dra spiro-röret upp genom skorstenskanalen med en eller två 15 graders böjar för att lätt kunna rengöra. Det allra bästa är väl att välja rostfria spiro-rör/böj/böjar för att gör rengöring ännu enklare.
Är detta en bra lösning, finns det något regelverk/krav att ta i betraktelse?
Är detta en bra lösning, finns det något regelverk/krav att ta i betraktelse?
Byggnadsingenjör
· Skåne
· 1 408 inlägg
Imkanaler från köksfläkt ska vara brandisolerade EI15, vilket innebär att de ska klara 15 minuters brand innan det sprids vidare i konstruktionen.
För. att klara detta behöver man brandisolera mot brännbara material som tex vid genomgången vid mellanbjälklaget med tex stenullsisolering. (det finns färdig, nätklädd för detta ändamål.)
När det gäller rensbarheten av kanalen så låter det ju klokt att fodra skorstenen med spirorör. En. gammal skorsten är ju bara byggd för antingen. ventilation eller för rökkanaler, inte för fuktiga, fettfyllda ångor som från en köksfläkt.
Om du inte vill gå ut med en huv på taket så kan man leda ut det genom fasaden under förutsättning att det inte mynnar direkt under takfoten där fukten kan orsaka röta eller direkt i fasadliv där det kan smutsa ner fasaden. Det for inte heller ligga för nära luftintag. till ventilation eller vid fönster som används vid vädring.
För. att klara detta behöver man brandisolera mot brännbara material som tex vid genomgången vid mellanbjälklaget med tex stenullsisolering. (det finns färdig, nätklädd för detta ändamål.)
När det gäller rensbarheten av kanalen så låter det ju klokt att fodra skorstenen med spirorör. En. gammal skorsten är ju bara byggd för antingen. ventilation eller för rökkanaler, inte för fuktiga, fettfyllda ångor som från en köksfläkt.
Om du inte vill gå ut med en huv på taket så kan man leda ut det genom fasaden under förutsättning att det inte mynnar direkt under takfoten där fukten kan orsaka röta eller direkt i fasadliv där det kan smutsa ner fasaden. Det for inte heller ligga för nära luftintag. till ventilation eller vid fönster som används vid vädring.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur mycket ändrar fuktkvoten i rumstemperatur
Möbelsnickeri -
Säljaren drar sig ur bostadsaffär - vad är mina rättigheter?
Juridik -
Försäkringsbolag ändrar sig efter att ha rivit badrum
Försäkringar -
Varför vandrar temperaturen fån 10-25 minus i Miele FN4857S frys?
Vitvaror -
Helt plötsligt ändrar Slamtömmare avstånd till Slambrunn
Vatten & Avlopp