Hej! Jag har som mitt första fixa själv-projekt satt reglar och mdf på sidorna om ett gäng garderober för att få dem att se lite mer inbyggda ut. Men nu har jag stött på ett problem: ovanför garderoben finns en glipa upp till taket och eftersom antingen tak eller golv är snett är glipan också det. Längst till vänster är det ca 0,5 cm och längst till höger ca 2 cm. Eftersom garderoberna sitter fast i varandra och i mdf:erna så kan jag inte lyfta upp de högra och lägga nåt under vilket kanske hade funkat annars. Har efter att ha läst i en annan tråd funderat på att sätta ett hyllskydd i plast men tror det kommer att sticka ut om det är vitt eftersom jg planerar att måla garderober och väggar i en annan färg. Någon som har några ideér? Jag har basala verktyg men kan låna det mesta som inte är extrema proffsgrejer tror jag. Jag är som sagt novis så förklara gärna så enkelt som möjligt tack :)
Stor vit garderob med skjutdörrar, parkettgolv, hängande lampa, neutral inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak hörn med struktur, köksskåpsdörr öppen, osynlig hylla, skruvhål i vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du behöver en smyglist som täcker 20mm.
Med en morakniv kan du tälja den till rätt tjocklek.
Du fäster den med dyckert och lim i tak/garderoben/mdf-skivorna. Sedan fogar du och målar. Om allt får samma färg kommer du inte att tänka på det.
 
Det ser platsbyggt ut, då kan du ju ta och dra en linje parallellt med taket i överkant dörrarna så högt upp som möjligt och kapa dem så att glipan blir jämnstor. Har du inte tillräckligt material bakom dörrarna så får du skruva dit en ribba. Sen målarfärg på det så blir det kanon!
 
  • Gilla
Småbrukaren och 1 till
  • Laddar…
Emilia Sköld Emilia Sköld skrev:
Hej! Jag har som mitt första fixa själv-projekt satt reglar och mdf på sidorna om ett gäng garderober för att få dem att se lite mer inbyggda ut. Men nu har jag stött på ett problem: ovanför garderoben finns en glipa upp till taket och eftersom antingen tak eller golv är snett är glipan också det. Längst till vänster är det ca 0,5 cm och längst till höger ca 2 cm. Eftersom garderoberna sitter fast i varandra och i mdf:erna så kan jag inte lyfta upp de högra och lägga nåt under vilket kanske hade funkat annars. Har efter att ha läst i en annan tråd funderat på att sätta ett hyllskydd i plast men tror det kommer att sticka ut om det är vitt eftersom jg planerar att måla garderober och väggar i en annan färg. Någon som har några ideér? Jag har basala verktyg men kan låna det mesta som inte är extrema proffsgrejer tror jag. Jag är som sagt novis så förklara gärna så enkelt som möjligt tack :)
[bild] [bild]
Hej! Har samma bekymmer. Hur löste du det?
Mvh E
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.