Hej

Finns det några branschmässiga lösningar på detta?
Jag har hört att folk målar röret som sticker upp ur backen. Tejpar över svart plastfilm. Skaffa specialgjord plåt som sätts utanpå röret...

Finns det någon lösning som är någorlunda erkänd?
För markavloppsrör som sticker fram är ungefär det fulaste som går att göra med sitt hus. :)

Tack
 
  • Gilla
Joellernej och 1 till
  • Laddar…
Är det det här som stör dig?
P1000587 (Small).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


P1000588 (Small).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om du kortar av markavloppsrören så de precis når ovanför markytan,
och förlänger stuprören motsvarande, kanske du skulle kunna få sinnesfrid :)
 
  • Gilla
seniorkonsult och 2 till
  • Laddar…
Tack, skönt att du förstår min ångest. :)

Ja, det där är ju överkomligt.
Är du nöjd med att ha renstratten sådär lågt? Har hört folk prata om högre höjder också. Ska montera mina i helgen och har ingen aning om vad som är praktiskt. :)

Fler lösningar?
 
tobbew skrev:
Tack, skönt att du förstår min ångest. :)
...
Är du nöjd med att ha renstratten sådär lågt? ...
Ja, inte skall du behöva gå till psykdoktorn för en sån sak ;)

Silarna får gärna sitta längst ner. De sköter sig själva och behöver aldrig rensas.
Jag har aldrig rört dem i alla fall. Men det är inte mycket träd i lovart så det kommer
nästan inga löv.
Och det är väl både snyggast och enklast. Har faktiskt inte funderat på det förut.
 
Ska man göra det snyggt så sätter man svarta rör överst som ansluter mot renstratt/stuprör.
Muffen kapar man bort så de blir 110mm i diameter.
Nu vet jag hur mycket arbete du vill göra, så det är avgörande för lösning.
 
  • Gilla
frdd och 2 till
  • Laddar…
Kan man inte bara måla markrören med svart sprayfärg? Det var iallafall min plan.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Varför göra något lätt när man kan göra det svårt :rolleyes:
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
Min beskrivning var utifrån hur man bör göra en installation, därav notering hur mycket arbete man vill lägga ned;)
 
Jag målade mina för 15 år sedan. Är fortfarande svarta och fina.
 
Tack för all info kära medbyggare! :)


Jag är klar med detta moment nu och vi gjorde helt enkelt så att renstrattarna som ansluter mot markrören sitter precis i markhöjd, så att vi på ungefär centimetern döljer den sista biten av markrören.

Jag har inte återfyllt runt rören, men jag tror det blir bra när det är klart. :)

På baksidan har vi ett soldäck där renstrattarna blir infällda och där sticker markrören upp synligt ur backen, men de kommer man ju inte sen pga all trall. :)

Går att se här:
https://www.facebook.com/etthundrat...8929135913479/530491793757213/?type=1&theater

Har dock ingen bild på de bitar som blev bra, vet inte varför.

Tror iaf allt blir skitfint när det är klart, men till dess får man ha lite fantasi! :)
 
Jag funderar på att byta ut mina renstrattar som ser ut som dina till sådana som KOW länkade in så slipper man rensa dessa på löv i tid och otid.
 
Mikael_L
AndersS skrev:
Ska man göra det snyggt så sätter man svarta rör överst som ansluter mot renstratt/stuprör.
Muffen kapar man bort så de blir 110mm i diameter.
Nu vet jag hur mycket arbete du vill göra, så det är avgörande för lösning.
Jag har zinkfärgade stuprör, och dito renstratt, så jag satt en bit grå inomhusavlopp sista biten över marken.

Jag ska försöka ta en bild imorgon.
 
mexitegel skrev:
Jag funderar på att byta ut mina renstrattar som ser ut som dina till sådana som KOW länkade in så slipper man rensa dessa på löv i tid och otid.
Jag satte självrensande på framsidan och sådana som inte är det på baksidan, där soldäcket är.
Jag vet inte om det var smart eller inte, men jag hade en fantasi om att man på sitt soldäck är glad om man bestämmer själv när det är fullt med skräp på det. Nu kommer det väl förvisso blåsa dit skräp som kommer från andra ställen än taket, men det är ett kul experiment iaf. :)
 
Ja, det är ju också en tanke. Som jag själv inte tänkt. :)
 
Väcker en gammal tråd. Vilken färg ska man använda som håller om man vill måla de bruna markavloppsrören till dagvattnet svarta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.