Jag undra om det finns någon tumregel eller beräkningstabell för dimensionering av dubbla balkar intill varandra?
T e x, kan man ersätta 1 st 45x170 med 2 st 45x95.
 
A
M Mr Hawkanson skrev:
Jag undra om det finns någon tumregel eller beräkningstabell för dimensionering av dubbla balkar intill varandra?
T e x, kan man ersätta 1 st 45x170 med 2 st 45x95.
Se Eurocode 5 för dimensionering av trästrukturer.
 
Har 45x170 ett ½ yttröghetsmoment som överstiger 1 st 45x95 så är det bara att köra på.
 
Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
Har 45x170 ett ½ yttröghetsmoment som överstiger 1 st 45x95 så är det bara att köra på.
men det har den ju inte. Den har 1/5-del. Så nej det kan du inte göra.
 
I Eurocode står själva reglerna hur balkar och pelare dimensioneras. Det ger dock ingen hjälp med själva mekaniken: att ta fram tröghetsmoment eller likn.

Generellt kan man säga: tröghetsmomentet styr OFTAST (men inte alltid) dimensionen. Tröghetsmomentet är proportionellt mot kuben av balkhöjden. Alltså h^3.

I ditt fall vill du kontrollera: 2x95^3>170^3
Och detta stämmer tyvärr inte.
 
I ditt fall måste du gå upp till 2st 45x145 för att få lika stort tröghetsmoment (eller böjmotstånd).
 
M Mr Hawkanson skrev:
Jag undra om det finns någon tumregel eller beräkningstabell för dimensionering av dubbla balkar intill varandra?
T e x, kan man ersätta 1 st 45x170 med 2 st 45x95.
Jag har lärt mig att det räcker att jämföra BxHxH på de olika balkarna.

Om man gör det med dina dimensioner så behövs det 3,2 st 45x95 för att ersätta en 45x170.
 
A
G Gusten_Gnuk skrev:
I Eurocode står själva reglerna hur balkar och pelare dimensioneras. Det ger dock ingen hjälp med själva mekaniken: att ta fram tröghetsmoment eller likn.
Låt mig komplettera med t.ex. denna uppsättning eminenta böcker på ämnet. "Enaxliga tillstånd" är en god start.

https://www.adlibris.com/se/bok/int...enaxliga-och-allmanna-tillstand-9789144083636.

Min syn är att normen är tumregeln. Följ den så är chanserna goda att konstruktionen bär. Beroende på last kan det räcka alldeles utmärkt att hålla böjmotståndet lika eller större, men finns många fler fenomen att ta hänsyn till, t.ex. buckling.

Den som är osäker och finner det olämpligt att ta en risk bör kontakta en konstruktör. Kanske Gusten_Gnuk rent av? :)
 
  • Gilla
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Låt mig komplettera med t.ex. denna uppsättning eminenta böcker på ämnet. "Enaxliga tillstånd" är en god start.

[länk].

Min syn är att normen är tumregeln. Följ den så är chanserna goda att konstruktionen bär. Beroende på last kan det räcka alldeles utmärkt att hålla böjmotståndet lika eller större, men finns många fler fenomen att ta hänsyn till, t.ex. buckling.

Den som är osäker och finner det olämpligt att ta en risk bör kontakta en konstruktör. Kanske Gusten_Gnuk rent av? :)
Nä, men det är sant. En bra bok i statik/hållfasthetslära är ju bra om man vill förstå grunderna. Sedan har träguiden bra gratis böcker om projektering/dimensionering om EC5 är för häftigt.
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag har lärt mig att det räcker att jämföra BxHxH på de olika balkarna.

Om man gör det med dina dimensioner så behövs det 3,2 st 45x95 för att ersätta en 45x170.
Det är delvis rätt.

BxHxH/6 ger böjmotståndet (det värde man använder för att ta reda på när brott uppstår på grund av böjning). Dvs när konstruktionen går sönder.

BxHxHxH/12 ger tröghetsmomentet. Det berättar om balken styvhet och är viktigt vid kontroll av svikt/nedböjning/vibrationer.

Det senare är i praktiken oftast (men inte alltid) dimensionerande för vanliga bjälklag. Framför allt när de inte görs kontinuerliga över tex bärande mellanväggar etc.

böjmotståndet kan ju vara dimensionerande i tex konstruktioner där nedböjning och svikt spelar mindre roll (ex takstol).
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag har lärt mig att det räcker att jämföra BxHxH på de olika balkarna.

Om man gör det med dina dimensioner så behövs det 3,2 st 45x95 för att ersätta en
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag har lärt mig att det räcker att jämföra BxHxH på de olika balkarna.

Om man gör det med dina dimensioner så behövs det 3,2 st 45x95 för att ersätta en 45x170.
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag har lärt mig att det räcker att jämföra BxHxH på de olika balkarna.

Om man gör det med dina dimensioner så behövs det 3,2 st 45x95 för att ersätta en 45x170.
Vad menar du med BxHxH?
 
K
M Mr Hawkanson skrev:
Vad menar du med BxHxH?
Bredden multiplicerat med höjden multiplicerat med höjden igen.

(45x2)x95x95
Jämfört med
45x170x170
 
K kniv skrev:
Bredden multiplicerat med höjden multiplicerat med höjden igen.

(45x2)x95x95
Jämfört med
45x170x170
Naturligtvis.
Det låter som en bra tumregel och i Träguiden kan man grotta ned sig mer.
Ju mer man lär sig, desto mer förstår man hur lite man förstår.

Tack för alla svar.
 
Förresten, gäller samma resonemang (bxhxh) om man staplar balkarna på varandra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.