Hej,

Se följande konstruktionsdetalj (färglagt ditlagt av mig).
En bärlina skall gå längs med vägg för altan där överbyggnad blir balk 45x195 och sedan trall på det.
Jag funderar på hur man bäst fäster in denna i vägg. Inget är ännu byggt förutom betongstommen så det finns stora möjligheter att ändra.

Nu hänger ju bärlinan (45x220) i "luften" men den går såklart att fästa i vägg betong, men de två problem jag ser är:

* Infästning "genom" isolering (iof bara 100mm) och hur det påverkar bärighet.
* Vattengenomträngning när man sätter bärlina direkt mot materialet (enligt detaljen).

Jag kan knappast vara den första som har det här problemet och undrar vilka bra lösningar som finns ( har sökt lite, men hittar mest frågor kring infästning i befintlig träfasad).

En fundering jag hade var om man kunde ha någon form av konsoler som håller upp bärlinan och då lägger den "utanför" hella konstruktionen (bärlina hamnar då som på bilden ungefär)? Man kommer ju då fortfarande att ev. ha ett (litet) problem med att leda bort vatten från konsolerna så att de inte går in mot fasaden.

Ritning av konstruktionsdetalj för altan med dimensioner och bärlinans placering markerad i gult.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.