Tjena,
Behöver demontera svänghjulet på min gräsklippare. Motorn är en Briggs Stratton. Men jag hittar inget sätt att dra av det utan att riskera att kröka det. Någon som vet? Dom 2 små hålen har ingen gänga så dom går inte använda för att montera avdragare. Något smutsigt svänghjul på en Briggs Stratton gräsklipparmotor med synliga kugghjul och två små hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du får gänga hålen isåfall......Annars brukar det gå om man försiktigt sätter det i spänn underifrån och klappar till ordentligt på axeln. Så hårt brukar de inte sitta. Skydda dock axeländen med muttern eller nåt så den inte stukas. Har nog aldrig behövt avdragare där och jag har demonterat en hel del såna där.........Fast helt optimalt är det ju inte med den metoden såklart. Själv har jag inte förstört nå svänghul iallafall.

S Stefan1972 skrev:
Du får gänga hålen isåfall......Annars brukar det gå om man försiktigt sätter det i spänn underifrån och klappar till ordentligt på axeln. Så hårt brukar de inte sitta. Skydda dock axeländen med muttern eller nåt så den inte stukas. Har nog aldrig behövt avdragare där och jag har demonterat en hel del såna där.........Fast helt optimalt är det ju inte med den metoden såklart. Själv har jag inte förstört nå svänghul iallafall.
Men hur är det tänkt att det ska demonteras? Finns det egentligen något specialverktyg?

Om hålen är gängade som på kohler-motorer så kan du göra som jag gjorde.

• En mekanisk puller avlägsnar en del från en motor med gängade hål synliga, liknande en Kohler-motor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hjalmarson1 skrev:
Om hålen är gängade som på kohler-motorer så kan du göra som jag gjorde.
Jo samma tanke slog mig med men hålen är inte gängade

De var gängade förut tror jag, de har bara snålat in på det efter att brytarna försvann. Inte ofta man är in där under då........

S Stefan1972 skrev:
De var gängade förut tror jag, de har bara snålat in på det efter att brytarna försvann. Inte ofta man är in där under då........
Det blir att göra hålen till m6 bara värmen lugnar ner sig ikväll.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.