Jag ska göra om badrummet och nu ska jag demontera blandarfästet. Har skruvat loss blandaren och nu vet jag inte mer. Fästet (RSK 8530946) sitter kvar på väggen och det finns inga skruvar/sexkant kvar att skruva på. Hur fortsätter jag? Metallfäste med tre bohrningar och en skruv, monterat på en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Düsseldorff
Sitter normalt skruvar i hålen. Nu är det nog silikonet som håller fast den. Skär loss.
 
Är det inte så att det sitter konor på rören som kommer ut ur väggen vilket gör att man inte får bort muttrarna och de kan vara riktigt besvärliga att få loss. Har samma problem med att inte få loss blandarfästet.
 
N nissebrun skrev:
Är det inte så att det sitter konor på rören som kommer ut ur väggen vilket gör att man inte får bort muttrarna och de kan vara riktigt besvärliga att få loss. Har samma problem med att inte få loss blandarfästet.
Men om man nu lyckas få av konorna och sedan muttrarna, kan man täta sedan igen vid återmontaget?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Men om man nu lyckas få av konorna och sedan muttrarna, kan man täta sedan igen vid återmontaget?
Det kan vara knepigt att få bort konorna utan att skada rören. Du måste ju få på nya konor igen men lyckas du med det så är det ju fixat.
 
Krilleman
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag ska göra om badrummet och nu ska jag demontera blandarfästet. Har skruvat loss blandaren och nu vet jag inte mer. Fästet (RSK 8530946) sitter kvar på väggen och det finns inga skruvar/sexkant kvar att skruva på. Hur fortsätter jag?
Här har du originalanvisningen för aktuellt blandarfäste.

Står skrivet både montering, men även demontering!

https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_10_8530946.pdf
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Här har du originalanvisningen för aktuellt blandarfäste.

Står skrivet både montering, men även demontering!

[länk]
Detta gäller pex-rör. Knepigare med prisolrör!
 
Krilleman
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.