735 läst · 7 svar
735 läst
7 svar
Hur delar jag hexagonformat-klinker?
Vi har av införskaffat ett hexagon-format carrara-mönstrat klinker (https://www.bauhaus.se/klinker-carrara-hexagon-vit-25x22cm-1-04m-krt#go-to-description) som jag inte lyckas dela ens i närheten av snyggt. Det är inte att det blir någon flisa eller så utan det blir sneda snitt och konstiga bitar.
Jag använder en Sigma-skärare och har kaklat en del förut och tycker inte att jag brukar vara helt värdelös.
Finns det klinker som bara inte går att skära eller är det troligtvis handhavandefel? Skäret på Sigman är helt nytt men det hjälpte inget. Hexagon-formen på klinkerplattorna göra att det blir en del skärande och hittills har jag inte fått till en enda vettig bit.
Jag använder en Sigma-skärare och har kaklat en del förut och tycker inte att jag brukar vara helt värdelös.
Finns det klinker som bara inte går att skära eller är det troligtvis handhavandefel? Skäret på Sigman är helt nytt men det hjälpte inget. Hexagon-formen på klinkerplattorna göra att det blir en del skärande och hittills har jag inte fått till en enda vettig bit.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 893 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 893 inlägg
Granitkeramik tycker jag är svårt med kakelskärare, skulle föreslå vinkelslip med diamantskiva (om du kan acceptera att det dammar & hålla till ute) eller hyra/köpa vattensåg för kakel/klinker
/U
/U
Tack för snabbt svar och det var det jag var rädd för. Det blir till att byta klinker då jag inte orkar hålla på med vinkelslip/våtkap då kakelskärare är så himla smidigt när det fungerar. Vad köper man för klinker om det ska fungera med en kakelskärare? Jag tycker allt klinker jag tittar på benämns som granitkeramik och så är jag inte ens kräsen. Det kan i princip vara vad som helst.ullberg skrev:
Kapade skifferplattor till min skorsten med BT 125 mm diamantkapskiva.ullberg skrev:
Tricket jag använde var att vända vinkelkapen upp och ned, d v s satte stödhandtaget på andra sidan. Och så brev jag splitterskyddet 180 grader. Allt för att få allt sprut frammåt, bort ifrån mig.
Sen är skäraren Helt ny eller gammal ?skärstålet påverkar även hur snittet blir,
Jag kapar allt på klinkersåg med diamantklinga. Köpt under 1000kr. Vi har en maskin som vi delar inom släkten.
Det känns bakvänt att lämna tillbaka plattor man valt ut och vill ha för att man har svårt att kapa några få plattor.
Eller hyra 1 maskin dag.
Generellt är ju klinker på golvet. Tror du får svårt att hitta kakel som håller för golvbruk och är godkänt för golv? Vill minnas att det mestärpå golv är just klinker.
Det känns bakvänt att lämna tillbaka plattor man valt ut och vill ha för att man har svårt att kapa några få plattor.
Eller hyra 1 maskin dag.
Generellt är ju klinker på golvet. Tror du får svårt att hitta kakel som håller för golvbruk och är godkänt för golv? Vill minnas att det mestärpå golv är just klinker.