Jag är på väg beställa fiber till en fastighet jag nyligen ärvt. Det finns ett orange, smalt och flexibelt, rör framgrävt till bostadshuset (tror inte det är någon kabel / fiber i röret). Jag vill dela internetuppkopplingen med ett garage som finns ca 30-40 meter från bostadshuset och undrar hur jag kan göra det på ett bra sätt. Trådlöst alternativ är något jag helst vill undvika p.g.a. hastighet, störningar och säkerhet. Såvitt jag vet så kommer elen till garaget från bostadsbyggnaden och jag tänker att det kanske går att dra någon lämplig kabel i samma rör om det finns plats?

Edit: Ett inlägg nedan gjorde mig uppmärksam på att det kan vara värt nämna att garaget har en egen elcentral (undercentral misstänker jag det kallas).

Redigerat:
RoTe RoTe skrev:
Man kan även köra nätverk i samma kablar som elkablarna. [länk]
Intressant. Tack för svaret. Dock verkar det vara en mindre bra lösning om det finns undercentraler vilket det gör i garaget (ska uppdatera mitt inlägg med den informationen).

"Med just homeplugs behöver dessa vara på samma elcentral, så att de ligger på undercentraler kommer förmodligen försämra prestandan väldigt mycket alternativt inte fungera alls."

Gräv ner en ny kabel mellan byggnaderna

• Gilla
skogaliten
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Gräv ner en ny kabel mellan byggnaderna
Vad för sorts kabel? Och varför gräva nytt?

M Mullinu skrev:
Vad för sorts kabel? Och varför gräva nytt?
Nätverkskabel, fiberkabel. Beror på vad för utrustning du ska ha.
Själv har jag lagt nätverkskabel som jag köpte på Kjell och Company i en pem-slang som jag grävt ner.
Du måste ju på nått sätt få kabel dit.
Under mark är bättre än i luften tycker jag.

M Mullinu skrev:
Dock verkar det vara en mindre bra lösning om det finns undercentraler
Det finns väldigt blandade erfarenheter av "homeplug lösningar". Själv kör jag mellan två bostadshus, var och ett med egna elcentraler. Avståndet mellan husen uppskattar jag till runt 40-50 meter. Vet inte exakt vilken hastighet jag får men det duger i alla fall till streamad TV helt utan störningar.

Är du intresserad av en sådan lösning bör det inte vara något problem att låna hem (öppet köp) från exempelvis Kjell och testa. För behoven i ett garage tror jag det är stor chans att det fungerar. Men de finns som sagt de som helt dömer ut denna teknik så det finns ingen garanti att det fungerar bra för dig.

Finns det rör som det går att få ner någon typ av kabel så är det såklart bäst. Sedan om man köra koppar eller fiber är då nästa fråga man får ställa sig. Fiber behöver ström i båda ändar och lite dyrare utrustning men är helt okänslig för yttre störning eller blixtnedslag.
Nästa enligt mig är radiolänk men den kräver oxå ström och fri sikt.
Sedan homeplug som är billiga och har man tur ren plug and play för ett nät som duger till sitt behov. Kan fungera dag 1 men många skriver att de är störningskänsliga och kan sluta fungera dag 2.

Jag har kört homeplug (Devolo 1200) sen många år, båda där vi bor nu och förre huset. Som längst 60m mellan hus och ett garage med undercentral, fungerar utmärkt. Ibland får man testa lite mellan olika uttag, gissar det har att göra med att man gärna vill hamna på samma fas, men det kanske någon annan vet bättre.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Fiber behöver ström i båda ändar
Fast det är väl sällan en reell nackdel? Det man kopplar in i garaget kräver också ström, även om man rent teoretiskt skulle kunna köra exempelvis en laptop på batteri där några timmar.

Från tråden "osäkert att ha dra ut IP kabel till trädgården?".

(plockat härifrån)
8P8C --> Mediaomvandlare --> Mediamodul --> ..Fiber.. --> Mediamodul -->
Mediaomvandlare --> 8P8C

(8P8C = "RJ45")

Fiberkabel 50 meter = 360 SEK
direktronik.se: SC/APC till SC/APC Singelmode 9/125 OS2 Simplex Yd 2,0mm
Kontakten är som bredast 9 mm så den borde gå igenom kanalisationen på 50 mm.
Avståndet mellan hus och garage verkar vara 30 meter fågelvägen. Är kanalisationen som en orm så ökar avståndet förstås.

2x Mediamodul SFP 357 x 2 = 715 SEK
direktronik.se: SFP BiDi WDM TX1310/RX1550 SC Singlemode 20km (LX) 1.25Gbps

2x Mediaomvandlare SFP<-->8P8C ("RJ45") 549 x 2 = 1098 SEK
dustin.se: RB260GS 5-portars switch med en SFP

Totalt: 2173 SEK inkl moms, ex frakt
(eventuellt går det att hitta billigare)

Vinst:
* Slipper problem med åska och jordströmmar.
* Kan senare utöka hastigheten uppåt 400 Gbit/s om man vill.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Om TS ratar trådlöst så skulle jag nog inte lita på homeplug.
Eller är det bara WiFi som ratas? Ubiquiti har ju lösningar för punkt-till-punkt-radio, exemelvis Unifi Bridge...man brukar kunna lita på att deras grejer håller måttet.

Alfredo Alfredo skrev:
Fast det är väl sällan en reell nackdel? Det man kopplar in i garaget kräver också ström, även om man rent teoretiskt skulle kunna köra exempelvis en laptop på batteri där några timmar.
Jag tänker mig om man bara har tänkt sig flytta ut nätet för att kunna använda telefoner mm genom att sätta upp en AP. Och med koppar kan man då köra PoE vilket inte går i de andra fallen.
Detta va mer allmänt skrivet och inte direkt mot TS då TS tydligt har skrivit att det sitter en undercentral på plats.

Hur många har ett garage utan el? Om det mot förmodan är fallet är det väl den tråden som borde prioriteras och så kan man lägga fibern bredvid när man ändå grävt en ränna. 😄

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Så cirkelsågen fungerar inte med PoE ?
Klar besvikelse! ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.