2 263 läst · 9 svar
2k läst
9 svar
Hur definieras genomspikningsrisk vid förläggning av flexslang?
Väggarna i fråga är byggda så att eldragning sker innanför ångspärren i ett isolerat 45 mm utrymme med horisontella reglar på cc 600.
Flexslangarna kommer i dessa horisontella "fack" att fästas i varje bakomvarande stående regel på cc 600 (spikpunkten tejpas innan klämman spikas för att det ska bli tätt) men på vissa positioner kommer flexslangen behöva byta horisontellt "fack" och då gå igenom en utskärning i de horisontella 45 mm reglarna.
Har letat efter rekommendationer om det behövs genomspikningsskydd på dessa positioner men inte hittat nått?
Har också kollat på ett nybygge men såg inga skydd?
Behövs dom alls?
/Dea
Flexslangarna kommer i dessa horisontella "fack" att fästas i varje bakomvarande stående regel på cc 600 (spikpunkten tejpas innan klämman spikas för att det ska bli tätt) men på vissa positioner kommer flexslangen behöva byta horisontellt "fack" och då gå igenom en utskärning i de horisontella 45 mm reglarna.
Har letat efter rekommendationer om det behövs genomspikningsskydd på dessa positioner men inte hittat nått?
Har också kollat på ett nybygge men såg inga skydd?
Behövs dom alls?
/Dea
Redigerat:
Tack, då förstår jag varför jag inte hittade några rekommendationer....
På några ställen kommer det inte vara möjligt att lägga dom bakom, men jag får göra uttagen i reglarna så långt in i väggen som möjligt, då har jag ~50 mm från insidan till flexslangen (13 mm gips, 11 mm OSB, 29 mm regel).
När jag öppnade några panelade innerväggar väggar i vårt hus från 1960 för att lägga flexrör för Ethernet och hemmabiokablar (högtalare, HDMI mm) så låg alla elrör placerade precis under panelen, helt utan skydd..... så det verkar inte ha varit bättre förr.
På några ställen kommer det inte vara möjligt att lägga dom bakom, men jag får göra uttagen i reglarna så långt in i väggen som möjligt, då har jag ~50 mm från insidan till flexslangen (13 mm gips, 11 mm OSB, 29 mm regel).
När jag öppnade några panelade innerväggar väggar i vårt hus från 1960 för att lägga flexrör för Ethernet och hemmabiokablar (högtalare, HDMI mm) så låg alla elrör placerade precis under panelen, helt utan skydd..... så det verkar inte ha varit bättre förr.
Det är inte antalet ledningar som kan vålla värmeproblem utan hur många ampere som går genom rören/slangen, och om möjligt ska slang/rör ligga mellan skiva och isolering. OCH du ska bara ha en grupp i varje slang/rör.
Jo, det är jag med på men packningstätheten i röret påverkar väl också värmen?
Jag har ritat elschemat så att inga rör har ledningar från mer än 1 säkring.
16 mm rör för 1,5mm2/10A och 20 mm rör för 2,5mm2/16A
Jag har ritat elschemat så att inga rör har ledningar från mer än 1 säkring.
16 mm rör för 1,5mm2/10A och 20 mm rör för 2,5mm2/16A