Medlem
· Stockholms län
· 412 inlägg
Hej,
Bilägger en bild på en Grohekran installerad innan jag köpte mitt hus år 2012. Kallvattenskranen har blivit väldigt trög på sistone och detta behöver åtgärdas.
1. Kan det vara något annat än ett packningsbyte som är aktuellt?
2. Är det någon som vet vad den här modellen heter och hur man öppnar den för att byta packning?
Tack på förhand,
Herr Hysteres
Bilägger en bild på en Grohekran installerad innan jag köpte mitt hus år 2012. Kallvattenskranen har blivit väldigt trög på sistone och detta behöver åtgärdas.
1. Kan det vara något annat än ett packningsbyte som är aktuellt?
2. Är det någon som vet vad den här modellen heter och hur man öppnar den för att byta packning?
Tack på förhand,
Herr Hysteres
Hej!
Den heter Grohe Atrio. Tror nog mer på att insatsen behöver rengöras/bytas. Är den förkalkad så kan du ta 4 delar vatten och 1 del ättiksprit i en skål och låt insatsen ligga där någon timme.
Insatsen bör vara denna: Art.nr 45882000.
Flesta blandare öppnas med en insexnyckel och kan sitta dolt runt handtaget eller om själva handtaget kan dras bort med handkraft.
Glöm inte att stänga av vattnet innan du pillar med detta.
Lycka till!
Den heter Grohe Atrio. Tror nog mer på att insatsen behöver rengöras/bytas. Är den förkalkad så kan du ta 4 delar vatten och 1 del ättiksprit i en skål och låt insatsen ligga där någon timme.
Flesta blandare öppnas med en insexnyckel och kan sitta dolt runt handtaget eller om själva handtaget kan dras bort med handkraft.
Lycka till!
Medlem
· Stockholms län
· 412 inlägg
Wow
Just nu är jag mycket imponerad
En mycket dum fråga - vad är ”insatsen” för någonting?
Just nu är jag mycket imponerad
En mycket dum fråga - vad är ”insatsen” för någonting?
Insatserna kan ser någorlunda lika ut oavsett vilket märke och vad den är till (Duschblandare, engreppsblandare osv). Enkelt sagt, som i ditt fall så styr den tillförseln av kallvatten från just den kranen då det är en tvågreppsblandare. Om du kollar på artikelnumret så får du fram en bild på hur den ser ut, på toppen av insatsen sitter det som en ventil som är länkad till ditt kranhandtag, det är den delen som förmodligen känns trög när du vrider.Herr Hysteres skrev:
M Mackan790 skrev:Hej!
Lycka till!
Jag har samma problem. Hur får jag ut insatsen? Blir inte klok på det.