Hej
Har sett trådar här och där om hur man bytt kol på skruvrdragare och andra motorer med gott resultat, men aldrig förstått hur man gör praktiskt.

Jag har en elmotor där kolen är helt slut, så mycket har jag greppat då fjädern snart är det som ligger emot :eek:

Mina frågor är:
1) Vet att kolen är slut, men var köper man nya? Är detta unikt för fabrikat och modell för elmotorn och man måste leta fram beteckningar och reservdelsnummer, eller finns det det kol att köpa bara man vet dimensionerna?
2) Då man byter, vad skall man fixa till samtidigt, ex rengöra, båsla rent eller låta det vara?

Jag har ingen praktiskt erfarenhet av att fixa elmotorer annat än att monterat en massa.

I mitt fall är det motorn till tilten till en 65hk utombordare som jag måste få ordning på, men tänkte att kunskapen kan appliceras på elmotrorer genreellt som har kol.

Mvh
 
Redigerat:
  • Gilla
erikgöteborg
  • Laddar…
1) både ja och nej, till nästan alla så räcker det att hitta kol i rätt storlek men då måste man ganska ofta öppna kolhållaren på ett sätt som det inte är tänkt, om man även måste byta kolhållaren så är det ganska märkesspecifikt, eller ja det går att hitta andra ställen som säljer samma produkt som "originalet".

2) rengöra och ev putsa kollektorn, tandpetare mellan kopparbanorna, fin-fin smärjelduk på kopparytorna (om det finns skador).
 
Kolla med startmotorer och generatorer i nacka dom har reservdelar.
 
För några år sedan bytte jag kolet på en gammal Osby-tvättmaskin. Jag tog med mig den lilla plattan som kolet satt på till en elektroteknisk verkstad. De hittade direkt rätt storlek. Kostade, om jag inte minns fel, någon eller några tior styck. Lödde på dem och sedan var det klart.
Kolla här tex:
http://www.elektrov.se/kontakt/

Lycka till.
 
Det där är så olika, på min Makita borrmaskin sitter det en skruvpropp på var sida och bakom sitter motorkolen.
På en Festool bordsåg öppnade man en lucka och kunde dra ut en hållare för båda kolen.

Så det finns nog ingen generell "how to do"

Protte
 
Kol eller elborstar som de också heter.

Det finns en uppsjö av hårdheter på "kol"
i din motor till tilten ska du ha "hårda" kol. då det är höga strömmar. känns igen då de är lite kopparfärgade. medans mjuka är svarta.
Finns säkert rätt som orginal reservdelar, annars gå till en elektroverkstad som sysslar med renovering av elmotorer.

Angående kolektorn så ska den ej slipas om den har en jämn svart yta, kallas för patina.
Det är bra om man har en svart fin yta, låt den vara!

är kolektorn skadad eller mycket repig så svarvar man ner den, isolationen mellan koppar stavarna ska tas ner lite i så fall.

Du kan blåsa och torka ur koldammet,
Kolla även kolens fjädrar så de har spänsten kvar, de kan bli fördärvade om det gått ström i genom själva fjädern.

Kolla samtidigt lagren på motorn, de är lätta att byta när allt är isärtaget.
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 2 till
  • Laddar…
Har nyligen bytt kol på två tvättmaskiner. Där märker man att kolen är slut på så sätt att motorn är rätt håglös, går lite halvdant utan något egentligt driv. Skruva isär, söka på modellnumret, hitta och beställa från Danmark, slipa av och blåsa bort lite gammalt kol och byta ut. Mina hade en sned ände så ett tips är att kolla åt vilket håll de ska sitta i samband med att de gamla tas bort.

Hand håller ett nytt kolborste vid en demonterad tvättmaskinsmotor med synliga slitna delar och kolstoft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kol avlägsnat.

Nya och gamla tvättmaskinskolfösten och kol på betonggolv, jämförelse av slitna delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nya kol jämfört med gamla nedslitna kol.
 
Vad är det för utombordare, / tilt märke?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.