P
Hur byter jag ut Telias Gateway mot en egen EdgeRouter X SFP?
Hur konfigurerar jag EdgeRouter X SFP så den fungerar med mediaomvandlaren CTS HES 3106 Plus?
Skall man först omvandla ETH 0 port till en WAN port för inkommande Internet/IPTV till ett VLAN från CTSn?
Sen göra ett VLAN för ETH1 till Internet, ETH2 till IPTV, ETH3 till VOIP, ETH3 till admin för telia så dom kommer åt den vid support?

Som det ser ut nu har jag VLAN som ser ut som följande.

Schematisk bild av nätverksinstallation med enheter och kablar märkta för Internet, IPTV och VLAN.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
fanns ett gäng guider för att göra det där för ett par år sen men dom verkar ha försvunnit.
det jag gjorde när jaf hade telia var att köpa en liten switch som var managerbar och sen splittade ut vlanen till en port med internet som jag tryckte in i min router och ett annat vlan på en annan port som jag körde tv på.
 
P
Nu vill jag byta ut Telias Technicolor mot en egen Router som är en EdgeRouter X SFP.

Min fråga är nu hur jag skall göra detta, skall jag göra som i telias router där alla LAN portar har internet/iptv/voip/management tjänster?

Jag måste ju ha en WAN port (ETH0) på EdgeRouter X SFP där (INTERNET/VOIP/MGMT) kommer IN från Bredbandsswitchens röda port på undersidan, som sedan skall kopplas till Port 8 på mitt VLAN switch i Hallen?

Eller räcker det med att ETH1 porten är en VLAN port där INTERNET/VOIP/MGMT går till PORT 8 i VLAN Switchen, skall ETH1 porten vara taggad då?

Eller skall man ha (ETH1-ETH3) port/arna i EdgeRouter X SFP så att NTERNET/VOIP/MGMT går igenom på 3 portar som i en patchad Telia Router?

Eller Skall jag göra alla portar (ETH1-ETH4) på EdgeRouter X SFP till VLAN portar där alla har varsitt ID och VLAN namn?

ETH1 port vara en VLAN port med ID: 250 för Internet.
ETH2 port vara en VLAN port med ID: 243 för IPTV
ETH3 port vara en VLAN port med ID: 237 för VOIP
ETH4 port vara en VLAN port med ID: 294 för Management

Jag ta ut IPTV direkt från Bredbandsswitchens gula port, och kopplas till port 4 på VLAN switchen i hallen.
På så sätt så funkar IPTV OM själva Internet går ner på Telias Router, så kommer signalen för IPTV från bredbandsswitchen ändå att gå fram till mitt VLAN för IPTV.

Vilket skulle vara smidigast att göra för att köra UT allt genom en ETH1 port till Port 8 på VLAN switch i hallen eller göra varsin port till samtliga tjänster?

Tre EdgeRouter X SFP-enheter med diagram som visar olika VLAN-konfigurationer för internet, IPTV och VOIP.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.