Jag har en trend kombidimmer nu jag vill byta till vanliga strömbrytare ,vad ska jag köpa ?:rolleyes:
Jag provade med Exxact primo Strömställare D-Trapp men jag lyckades inte :cry:
 
  • Närbild av en öppen elektrisk dosa med en demonterad Trend kombidimmer och synliga ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen eluttag med flera oskyddade kablar i olika färger som sticker ut, väntar på installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En öppen elinstallation med en kombidimmer monterad på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller en Exxact Primo strömställarask med elektriskt schema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är lite udda med tre trådar i en anslutning. Jag antar att de bruna och den vita är fas medan den orangea och den svarta är tändtrådar. På den nya brytaren har du siffror som visar vilken av de två fristående brytarna som anslutningarna hör till. Vidare har du pilar som visar vad som är in och ut. Om jag förstått vad du vill åstadkomma så vill du använda en dubbeltrapp som kronbrytare. Skall det då vara samma funktion som tidigare så skall de två bruna och den vita ha kontakt med båda pilarna in i brytaren. Du behöver alltså en bygel. Den svarta och den orangea skall sitta på varsin pil ut med var sitt nummer.

Se till att du förstår vad du gör.

Edit: Bo har förstått något som inte jag förstod av bilden. Den vita och de bruna är inte alls på samma plint. Lyssna på Bo där hans inlägg säger emot mitt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mehran
  • Laddar…
Vad menar du med att du inte lyckades? Du kopplar väl inte på chans? Du behöver börja med att bestämma dig för hur den ska fungera, och då tänker jag på den externa strömbrytaren kopplad till S1. Den får du inte med dig utan att göra lite större omkopplingar i anläggningen. Men kan du strunta i denna så är det enkelt att koppla in en dubbeltrapp som ersättare. Ditt försök ser ut att vara gravt fel. "Pil in" är den gemensamma terminalen för att två växlande utgångarna "pil ut". Sedan finns nummer som anger de två halvorna av strömbrytaren. Tänk till hur det ska va och koppla in rätt, dvs koppla först när du vet hur det ska vara.

Elektrisk schemaöversikt över en dubbeltrappströmbrytare med märkningar för terminaler och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elektrisk strömbrytare med misslyckad koppling markerad med röda linjer som illustrerar felaktig anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
elmontören och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad menar du med att du inte lyckades? Du kopplar väl inte på chans? Du behöver börja med att bestämma dig för hur den ska fungera, och då tänker jag på den externa strömbrytaren kopplad till S1. Den får du inte med dig utan att göra lite större omkopplingar i anläggningen. Men kan du strunta i denna så är det enkelt att koppla in en dubbeltrapp som ersättare. Ditt försök ser ut att vara gravt fel. "Pil in" är den gemensamma terminalen för att två växlande utgångarna "pil ut". Sedan finns nummer som anger de två halvorna av strömbrytaren. Tänk till hur det ska va och koppla in rätt, dvs koppla först när du vet hur det ska vara.

[bild]

[bild]
Tack för info , men jag bli tacksam om du kan på den ritningen som du gjorde på min bild , skriv vilken färg ska koppla till vilken pin
Den kombidimmer som jag har för entré lampa och utanför huset
 
Jag vill ogärna ge en färdig inkopplingsanvisning då du dels inte lär dig något och dels har jag ingen aning om hur din anläggning ser ut. Det är du som har ansvaret för att det blir korrekt och säkert kopplat i din anläggning, och då måste du ha lite grundläggande kunskap om enkla kretsar och en tillit till att den befintliga dimmern är fungerande och korrekt inkopplad. Dessutom har du inte besvarat frågan om hur du vill att den externa styrningen ska fungera.

Om vi antar att allting står rätt till här och att din externa strömbrytare ska kopplas bort så handlar det om en enkel flytt av trådarna från dimmer till strömbrytare. Rita ett förslag på papper.
 
  • Gilla
elmontören och 8 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag vill ogärna ge en färdig inkopplingsanvisning då du dels inte lär dig något och dels har jag ingen aning om hur din anläggning ser ut. Det är du som har ansvaret för att det blir korrekt och säkert kopplat i din anläggning, och då måste du ha lite grundläggande kunskap om enkla kretsar och en tillit till att den befintliga dimmern är fungerande och korrekt inkopplad. Dessutom har du inte besvarat frågan om hur du vill att den externa styrningen ska fungera.

Om vi antar att allting står rätt till här och att din externa strömbrytare ska kopplas bort så handlar det om en enkel flytt av trådarna från dimmer till strömbrytare. Rita ett förslag på papper.
Det är en rätt speciell koppling i hallen så jag tror det är svårt att byta till en annan typ. Det är två återfjädrande slavbrytare kopplad till den förutom ytterbelysningen. Jag provade med den koppling gick inte
 
  • Elkopplingsschema för en strömbrytare med anslutningar till två lampor och två återfjädrande slavbrytare.
Menar du att du har provat fram inkopplingen på bild? Så sa vi inte, du skulle bara rita ett förslag. Det är ju för att kunna koppla rätt från början som du skulle göra ett förslag. Nu blir visserligen ingenting kortslutet eller spänningsförande, om allt står rätt till i din anläggning, men ändå. Med denna koppling borde du fått ytterbelysningen att fungera, men inte belysningen i hallen inne (om det var den som tidigare var dimbar annars blir det tvärtom). Försök lista ut vad vit och svart ledare har för funktion. Du har kommit väldigt långt annars, om du nu inte provat fram detta förslag... Ett förslag som innefattar dina två slavbrytare får bli överkurs.
 
  • Gilla
Mehran och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja den där apparaten med dubbla knappar och dimmer och allt vad den nu kan tänkas innehålla var en udda fågel. Jag har inte sett något sådant före nu.
Coolt att du hittade den, Bo. (y)


I övrigt håller jag med Bo.
Elkopplingar, vattenkopplingar, takstolar och sprängmedel är inte lämpliga saker att reda ut genom att prova sig fram, utan man ska ta reda på hur det faktiskt ska vara först.


edit:
Här tror jag att jag hittat brux/datablad/inkopplingsanvisning som PDF
http://www.elbutik.se/dokument/Kom.dim300w_AD2DS_ZA0462C.pdf
 
Redigerat:
  • Gilla
Mehran och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Elkopplingar, vattenkopplingar, takstolar och sprängmedel
Intressant samling exempel.
 
Klockrena exempel!(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.