Så om någon har gjort detta, tala gärna om hur du gjorde?
(y)Hej!
Har en Apelskär tvättställsblandare http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80228136/
som börjat droppa.
Fick nya packningar hemsända gratis! Bra IKEA!:D
Kollade i monteringsanvisningen på sid 5 hur packningen satt i kranen.
http://www.ikea.com/se/sv/assembly_...sblandare-m-bottenventil__AA-584316-2_pub.pdf

Gick lätt att skruva bort packningskäglan 121836 från kranen. (Efter att jag slipat en en fast 17 mm nyckel lite tunnare...)
MEN! :confused:
jag inser sedan inte hur jag tar bort själva vredet och resterande från den gamla packningskäglan.
I den nya är det en skruv iskruvad. Och det verkar ju vara meningen att den skall iskruvas genom själva kranvredet ( av döma av hålet i kranvredet). Så då gäller det alltså att få bort färgbrickan (röd/blå), metallringen, det vita locket plus den sista metallaringen.
HUR?
Jag har Chatat och ringt IKEA, de säger att det bara är att skuva packningskäglan och sedan lossnar det liksom... Sedan skickade de mig till de som monterar Badrum, men de monterar ju bara inredningen, inte VA-delarna. Och hade de det så har de nog aldrig monterat isär kranar heller....:mad:

Så om någon har gjort detta(y), tala gärna om hur du gjorde!

Mvh
Stefan
 
Det ska finnas en demonteringsanvisning i paketet när du köpte blandaren. Det är medskickat hos alla vettiga märken i varje fall.
 
Den moneringsanvisning som finns är den so jag pekar ut... vilken inte har skruven inritat, den som iallfall sitter i den nya packningskäglan. Och dessutom är det ju bara en sprängskiss av grejorna. Klura ut det hela tycks man få göra själv! IKEA, HALLLÅÅÅ!
 
Prova med att skruva bort själva toppen på vredet den vita delen eller ringen under så brukar det vara på riktiga blandare med gammalt stuk.
 
Efter nog mycket funderande och väntan för att se om IKEA eller någon av er har lösningen...samt att det nu droppade 1 Liter per dygn, så tog jag och gjorde som så att jag lossade hela krankäglan med verde och allt. Satte dit den nya krankäglan istället. Dockj hade jag nu inget vrede...

Satte därför faste fast den nyss bortskruvade i skruvstädet (i den gamla krankäglan) och borrade mig in genom det vita locket. nu kunde jag se skruven som pressar ut den räfflade toppen på käglan. Försökte att skruva ut skruven... Nähej, tog en lämplig borr ca 6 mm och borrade upp, nu fick jag bort eländet.

Vredet kunde jag nu trycka ned och skruvade fast. Det vita locket som jag haft sönder då? 2 Liters Glass har man ju ätit då och då... Tog locket som var vitt, klippte ut en 21 mm rund bricka som jag sedan efter att jag lagt en sträng av vit tätningsmassa ytterst på kranvredet fick dit som en värdig ersättare för IKEAs variant...

TACK IKEA! Själv är bästa dräng!
 
  • Gilla
kioskdavid
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.