Hej!

Vi har ett problem sedan i höstas, handtaget till vår altandörr har gått sönder. Dörren en skjutdörr ska tilläggas. Vi har haft låssmed hemma som överlåter "problemet" till oss att hitta nytt handtag från tillverkaren. Tillverkaren vill ha ordernumret på handtaget, detta är inget vi har då huset är 16 år gammalt och vi var tredje familjen in.

Vi har kollat på att köpa en Yale doorman för altandörr. Men verkar inte som att den fungerar med måtten. Design är inte prio här utan att vi ska kunna låsa vår dörr.

Måtten vi har är följande:
Nedre hål till pinnen (centrum): 40 mm
Pinnen: 10 mm
Nedre hål till övre hål: 80 mm

Är det någon som har något tips på vad vi kan göra för att lösa situationen? Tips på nya handtag osv.

Tacksam för alla svar!

• Trasigt handtag till altandörr hålls i handen, med lekmatta och verktyg på golvet. Fokus på metalldel och borrade hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en hand som håller ett trasigt dörrhandtag av metall med hål och skruvar, sett framför en altandörr. Lekmatta syns i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Närbild av ett altandörrsskydd med trasigt handtag och skruvöppningar, ingen design eller lås syns på bilden.
    Skapa konto
  • Handtag till altandörr hålls i en hand inomhus, med glasruta och utomhusdetaljer synliga i bakgrunden.
    Skapa konto
Det bör vara ett GU handtag för skjutdörrar, däremot känner jag inte igen kombinationen grep och fästplatta men det är bara att välja ett annat grepp eller fästplatta.
Postar GU katalogen för dessa handtag så du kan finna det handtag du tycker är bäst.
https://files.g-u.com/dl.php?file=00060_Griffekatalog_01-24_ENG.pdf
Jag tycker det ser ut som Belcanto grepp till en fyrkantig fästplatta vilken normalt har en rundad fästplatta.
I Sverige är Dirigent det vanligaste greppet samt har det en fyrkantig fästplatta och troligtvis det jag hade ersatt med.

Jag skäms lite över de lata i branschen som inte gör det arbete som kunder förtjänar.
Om du inte vill kontakta låssmeden så bör du kunna beställa det från en annan låssmed, järnaffär, välsorterat byggvaruhus eller på nätet även skånebeslags återförsäljare ska sälja handtagen.
https://www.skanebeslag.se/produkter/beslag/skjutdorrsbeslag/gu/handtag-dirigent-gu
Jag vet att de ska finnas hos tyska amazon.de
Dessa GU skjutdörrsystem är inte speciellt ovanliga på svenska marknaden så de flesta i branschen bör känna till dom.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.