Hej!
Jag har en köksfläkt från Bosch som är kopplad till frånluftssystemet. Detta är inte godkänt enligt OVK-besiktningen som nyligen utfördes. Själva köksfläkten är konstruerad som sådan att man vid installationen kunde välja att koppla den till frånluft, alternativt installera den som en kolfilterfläkt. Kan jag själv byta till kolfilter och koppla ur den från frånluftssystemet eller måste jag köpa en helt ny fläkt? Jag bor i Brf.

Manual
https://media3.bosch-home.com/Documents/5750204537_A.pdf
Köksfläkt från Bosch intill kaklad vägg, potentiell anslutning till frånluftssystemet syns inte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallrör för köksfläkt installerat på en kaklad vägg, kopplat till frånluftssystemet.
Skapa konto
En köksfläkt från Bosch kopplad till ett frånluftssystem i ett hörn ovanför kakel.
Skapa konto
Köksfläkt kopplad till frånluftssystem i ett skåp över spisen, med synlig ventilationsslang.
Skapa konto
Köksbänk med hål för köksfläkt, ovanför skåp och bredvid en bordslampa.
Skapa konto
Installation av köksfläkt kopplad till frånluftssystem i hemmiljö, visande rör och ledningar.
Skapa konto

Borde inte vara några större problem att köpa ett kolfilter och koppla bort den från ventilationen då fläkten är konstruerad för båda ändamålen. Kolfiltren skall ju vara enkla att byta så det sitter väl antingen innanför fettfiltrer eller på utblåset.

M MVE skrev:
Tack för svar.
Behöver jag beställa en hel ”kolfiltersats” ?
Länk till bild
[länk]
Vad för typ av hantverkare skulle jag kunna kontakta för att utföra jobbet? Eller är det verkligen enkelt gjort tror ni?
Du lär behöva det som heter startset. Annars får du bara ett filter.
Enklast är väl att du hör med en vitvarufirma som även har installation. Dvs inte Elgiganten eller annan liknande.
Eller ber en händig kompis om du inte fixar det själv.

Tack för ditt svar.

BirgitS
Det behövs ett ventilationsdon till imkanalen också, typ: http://www.fresh.se/sv/franluftsdon/franluft-fmls.php?group=prod_prod_grp-s1/240
Det ska justeras in till rätt luftflöde för att det ska bli OVK-godkänt.
Det ska monteras på ett sånt ställe att det går att mäta luftflödet och med det korta avståndet som är mellan skåpet och fläktens "skorsten" tror jag inte att det kan monteras på skåpsidan.

Tack för svar. Skulle det funka om jag istället riktar om frånluften genom ”dragspelsröret” upp genom skåpets tak? Det finns ett hål där nämligen. Får ett don vara ”liggande” på det sättet? Har hög takhöjd. Där är ca 60cm från skåpets ovandel till taket.

• Hörn av ett kök med skåp och ventilationshål i taket, vita väggar och högt tak.
    Skapa konto
BirgitS
Möjligen att hålet är för nära väggen. Mätningen går till så att de sätter en stor tratt över hålet och tratten har en viss tjocklek. Kolla med styrelsen om det finns några sådana krav.

Läge med köksskåp ovanför de befintliga när det är så högt i tak? ;)

Jag har beställt startkitet för installation av kolfilterfläkt.
Jag kommer att göra ett nytt hål i taket på skåpet och sätta dit frånluftsdonet (troligtvis en sort med tillhörande platta) sedan lossa ”dragspelsröret” från sidoväggen på skåpet där den anslutit till fläkten och fästa till donet. Röret mellan fläktens ”skorsten” och skåpet tar jag bort. Sedan lossar jag den s.k skorstenen (vilken är tvådelad för att man ska kunna använda den på olika sätt) och vänder den upp och ned! På så sätt blir det runda hålet för röret dolt. Tack för all hjälp.

• Gilla
Solidsoulbassman och 1 till
  • Laddar…
Allt funkade perfekt, tog mindre än två timmar. Jag behöll röret mellan skåp och ”skorsten”. Bakom röret var mosaiken nämligen väldigt slarvigt gjord, därför slapp jag också ”plugga” igen hålet i köksskåpets sidovägg. Röret är alltså kvar rent kosmetiskt och fyller ingen som helst funktion. Jag behövde inte heller göra ett nytt mer centrerat hål i skåpets tak. Enligt besiktningsmänniskan jag ringde upp var det inte nödvändigt, Birgit ovan gjorde mej uppmärksam på att detta skulle kunna försvåra mätningen men skönt att så ej var fallet.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hörn av ett kök med synlig rördragning och sliten vit kakelvägg ovanför vitvaror.
Skapa konto

Flexibel ventilationskanal installerad ovanför köksskåp som leder bort från vägguttag.
Skapa konto

Ser ju bra ut.

Av ren nyfikenhet, hur bra fungerar det med kolfilter?

Jag hade en lägenhet med kolfilterfläkt, för snart 30 år sedan. Då fungerade det väl lite sådär tyckte jag. men jag tycker mig ha förstått att moderna kolfilterfläktar är bättre.

BirgitS
Det gäller att man håller rent och byter kolfiltren enligt anvisningarna. Sen har väl fläktar oavsett typ blivit bra mycket bättre på 30 år.

Har inte använt den ännu. Jag installerade den i förmiddags kan återkomma nångång när jag stekt nåt riktigt osigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.