Hej! Ska renovera garderobsdörrar i ett trähus byggt 1942. Tidigare ägare borrade hål i dörrarna för att sätta dit stora runda ventiler, se bild. Vi önskar nu återställa dörrarna och skulle uppskatta råd om materialval och teknik.

Vi tror att det är originalskivor i masonit som sitter på dörrstommen idag. Finns det något som talar emot att använda masonit även för de nya skivorna? Är t ex plywood bättre att jobba med?

Originalskivorna är limmade. Bör de nya skivorna limmas eller är det bättre att använda spik?

Funderar slutligen hur man får till fasning av kanterna? Funkar det att använda slipmaskin eller behövs någon mer sofistikerad utrustning?
 
  • Garderobsdörrar i trähus från 1942 med runda ventilationshål som visar renoveringsbehov; originalskivor ser ut att vara masonit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på gammal garderobsdörr med borrade hål och synligt lås i ett trähus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av masonitskiva med textur på garderobsdörrens stomme. Synlig skadad yta där tidigare ägare borrat hål för ventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går att göra nya dörrar, antingen med masonit och en träram, precis som det är utfört. Eller om du hellre vill använda plywood. Det som talar för plywood är att det anses mer formstabilt.

Masonit kan bli bubbligt. Förr blötte man masoniten innan man satte upp den för att den skulle sträckas och bli slät när den torkade. Om det gällde dörrar också vet jag inte.

Vi har använt masonit på väggarna i ett rum utan att blöta den och det har fungerat i kombination med rätt mycket spik. Det syns dock i ett hörn att det rört sig lite. Där vi använt mindre bitar kan jag inte se något sådant.

Det går utmärkt att runda till en kant på både plywood och masonit med slipmaskin eller för hand med slipkloss. En fräs funkar på plywood men vi har aldrig testat att fräsa masonit.

(Lim och spik, hade jag använt för övrigt.)
 
Jiji Jiji skrev:
Det går att göra nya dörrar, antingen med masonit och en träram, precis som det är utfört. Eller om du hellre vill använda plywood. Det som talar för plywood är att det anses mer formstabilt.

Masonit kan bli bubbligt. Förr blötte man masoniten innan man satte upp den för att den skulle sträckas och bli slät när den torkade. Om det gällde dörrar också vet jag inte.

Vi har använt masonit på väggarna i ett rum utan att blöta den och det har fungerat i kombination med rätt mycket spik. Det syns dock i ett hörn att det rört sig lite. Där vi använt mindre bitar kan jag inte se något sådant.

Det går utmärkt att runda till en kant på både plywood och masonit med slipmaskin eller för hand med slipkloss. En fräs funkar på plywood men vi har aldrig testat att fräsa masonit.

(Lim och spik, hade jag använt för övrigt.)
Tack! Det som eventuellt talar för plywood är i så fall att det inte rör sig lika mycket. Luftfuktighet varierar kraftigt i det här huset och det blir väldigt torrt på vintern. Vi spacklade och målade tak och väggar i somras och nu är det en del sprickor.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Det är en likadan garderob på nedervåningen, här har vi slipat, målat och satt dit nya beslag. Osäker på om dekorlisterna är original, men de fick vara kvar.
 
  • Nyrenoverad vit garderob med dekorlister, trägolv synligt. Slipad och målad med nya beslag, osäkerhet om listerna är original.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
AXS
Kan du få tag i tunn mdf så skulle jag köra på det. Plywood får en helt annan yta än det du har idag och kommer kräva spackel och slip för att få den slät.
 
  • Gilla
Henrik Nilsson8761
  • Laddar…
Du limmar dit ny masonite igen.
Finns ingen anledning alls att använda plywood eller nått annat material.
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
H Henrik Nilsson8761 skrev:
Det är en likadan garderob på nedervåningen, här har vi slipat, målat och satt dit nya beslag. Osäker på om dekorlisterna är original, men de fick vara kvar.
Dekorlisterna är av senare årsmodell. Jag minns att min far satte dekorlister på köksluckor och garderober åt folk (han var finsnickare) med start på 80-talet och en liten bit in på -90-talet. Som jag minns det var hela verkstaden ibland full av luckor och dörrar som skulle snyggas till. Sedan sprutlackerade han dem 😊 och alla var väldigt nöjda.
I en del hus var det säkert nya ägare som förbannade detta tilltag senare. 😂
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Dekorlisterna är av senare årsmodell. Jag minns att min far satte dekorlister på köksluckor och garderober åt folk (han var finsnickare) med start på 80-talet och en liten bit in på -90-talet. Som jag minns det var hela verkstaden ibland full av luckor och dörrar som skulle snyggas till. Sedan sprutlackerade han dem 😊 och alla var väldigt nöjda.
I en del hus var det säkert nya ägare som förbannade detta tilltag senare. 😂
En riktig kulturgärning 😁Intressant nog är det just nu höginflation i dekorlister, igen! Bara att kolla valfritt Instagramkonto, det är lister överallt! Jag tycker ändå dessa lister funkar rätt bra, har sedan länge gett upp tanken på att följa funkisspåret fullt ut…
 
  • Älska
Jiji
  • Laddar…
hsd
Det var en period då många spikade , limmade masonit på spegeldörrar det innebar en massa spacklande och slipande innan målning
Sen kom en tid do spegeldörrar skulle återställas, 500 spikhål att spackla å slipa innan målningen.....
Vill man ha slät yta och släta raka kanter skulle jag slipa bort färgen fån stommen så att limmet fäster och lägga press på hela dörres bon så limmet fäster ordentligt, sen spackling och färg på kanterna, eventuellt kantlister
Det finns tunn board som har slät yta på båda sidor, då bli det mindre jobbigt att fixa kanten
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.